پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیکهننامه ادب پارسی2383-06034420140823On the Literary Significance of Drakht-iAsurikاهمیت ادبی درخت آسوری1181129.FAعباس آذراندازمدرس دانشگاه شهید باهنرJournal Article20130723Drakht-iAsurik (the Babylonian Tree) is a poetic work in the Parthian language, written in Pahlavi script. Due to several reasons, this work is considered as one of the most important Iranian literary works in the Middle Period. Despite the fact that the methodical studies of the structure of Middle Iranian poetic compositions began along with this work, this text, by itself, represents various literary experiences in the Middle Period; experiences that found the opportunity to manifest themselves once again in post-Islamic Persian poetry, particularly in Persian poets’ Qasidas. This article reviews and investigates the important literary features in Drakht-iAsurik, including strife poem (<em>munadhareh</em>), boasting poem (<em>mufakhareh</em>), enigma, fable, envoy (<em>sharitah</em>) and the figures of speech used in it.<em>درخت آسوری</em> یک اثر منظوم به زبان پارتی است که به خط پهلوی تحریر شده است. این اثر به دلایلی چند از مهمترین آثار ادبی ایران در دورۀ میانه محسوب میشود. گذشته از این که تحقیقات روشمند وزنشناختی ایرانی میانه با آن شروع شد، خود اثر نمودار انواع گوناگونی از تجربیات ادبی در دورۀ میانه است؛ تجربیاتی که در شعر فارسی بهویژه در قصاید سخنوران پارسیگوی پس از اسلام نیز دیگربار مجال ظهور یافت. در این گفتار عناصر مهم ادبی در درخت آسوری شامل مناظره، مفاخره، لغز، تمثیل حیوانی (فابل)، شریطه و آرایههای ادبی موجود در آن مورد نقد و بررسی قرار میگیرد.https://classicallit.ihcs.ac.ir/article_1129_7ed938e316bc0778a300debfbc706419.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیکهننامه ادب پارسی2383-06034420140823The Role and Use of Descriptive Motifs in Vīs and Rāmīnنقش و کارکرد بنمایههای توصیفی در منظومة ویس و رامین19441130.FAزهرا درّیاستادیار دانشگاه آزاد واحد کرجJournal Article20130727One of the important issues discussed in literary criticism is the use of motifs in fiction literature. The motifs can be classified into two categories based on their importance and role in both poetic and prose fictions: dynamic and static. Description, though includes different kinds, is counted as a static motif because it is not regarded as an action or event and also because it can be neglected in contrast to narrative (dynamic) motifs which are within the framework of the causality. However, this does not imply that descriptive motifs are less important than dynamic ones, as they offer diverse functionalities such as persuasion, motivation, acknowledgement, explanation, dignifying, separating narrative parts, time passage realization, decoration, emotional effect, preparatory, suspension, informing, etc. This paper is focused on important functions of description in "Vīs and Rāmīn" written by Fakhreddin As'ad Gorgani.یکی از مباحث مهم نقد ادبی پرداختن به بنمایههای ادبیات داستانی است. بنمایهها را از جهت اهمّیت و نقشی که در داستآنها اعم از منظوم یا منثور دارند میتوان به دو دستة بنمایههای ایستا و بنمایههای پویا تقسیمبندی کرد. توصیفها در عین حال که انواع مختلفی را در بر میگیرند (توصیف بیانی از داستان است که راوی با نظرگاه خود به ترسیم محیط، اشیاء، سیمای ظاهری و باطنی شخصیّتها میپردازد)، از بنمایههای ایستا بهحساب میآیند و از این جهت که کنش و رویداد محسوب نمیشوند، در برابر بنمایههای روایی که در سیر علّی و معلولی قرار میگیرند، قابل حذفاند. امّا این بدین معنا نیست که بتوان اهمّیت درجة دومی را برای این نوع از بنمایهها در برابر بنمایههای پویا قائل شد و از کارکردهای گوناگون آنها (بیان حقیقت واقع، توضیح، تفخیم، جداسازی بخشهای روایی، القاءگذر زمان، تزئین، تأثیر عاطفی، تمهیدساز، تعلیق، آگاهی دهندگی و ...) غافل ماند. مطالعه در حیطة روابطِ بنمایههای پویا و ایستا، روایت و توصیف، نقش و کارکردهای توصیف را در ادبیات داستانی بهتر تبیین مینماید، خصوصاً این که در بادی امر ظاهراً توصیف از ارزش ثانویه برخوردار است. در این مقال با توجه به منظومة عاشقانة ویس و رامین ِفخرالدین اسعد گرگانی، به مهمترین کارکردهای توصیف پرداخته شده است.https://classicallit.ihcs.ac.ir/article_1130_5e5475147f34787653ab2568af332e3d.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیکهننامه ادب پارسی2383-06034420140823A Comparative Study of Two Different Editions of Shahnameh Based on Semanticsبررسی تطبیقی دو چاپ متفاوت از شاهنامۀ فردوسی بر مبنای علم معانی45561131.FAداریوش ذوالفقاریدکترای ادبیات، عضو پژوهشگاه میراث فرهنگیJournal Article20130121This paper attempts to offer a theory with a rhetoric-based approach towards the investigations into the different editions of literary texts. The question is: which edition of optional recordings doesrhetoric approve? The proposed hypothesis is that the rhetorical criteria can be used in the comparison of different editions of literary texts. It is however clear that all recordings approved by documentology are not necessarily more fluent, because a lot of famous verses are based on annexed documentological reasoning.To test this hypothesis, a story of the "<em>Shahnameh</em>" edited by Jalal Khaleqi Motlaqis compared with the same story in "<em>Nameh-ye Bastan</em> (ancient letter) by Mirjalaleddin Kazzazi". In this comparison, the synthetic differences in these two editions, which determine the eloquence of the text, are considered. If this hypothesis is acceptable, it can be concluded that by relying on rhetoric techniques, a comparative study of different editions of literary texts, especially <em>Shahnameh</em> can be used in investigations into different copies and editions and can be the subject of fruitful studies.مقالۀ حاضر میکوشد برای بررسی چاپهای متفاوت از متون ادبی، با نگاهی مبتنی بر بلاغت، فرضیهای پیشنهاد کند. پـرسش این است که علم معانی ضبطهای مختار کدام چاپ را بیشتر تأیید میکند؟ فرضیۀ پیشنهادی این است که در مقایسۀ چاپهای متفاوت متون ادبی، میتوان موازین علم معانی را به کار گرفت؛ هر چند میدانیم هر ضبطی را هم که نـسخهشناسی تأیید کند، لزوماً بلیغتر نیست زیرا بسیاری از ابیات مشهور بر اساس براهین نسخهشناسی الحاقی هستند. <br />برای آزمایش این فرضیه یک داستان از «شاهنامه به کوشش جلال خالقی مطلق» با همان داستان از« نامۀ باستان گزارش و ویرایش میرجلال الدین کزازی» مقایسه میشود. در این مقایسه تفاوتهای نحوی این دو چاپ که سرنوشت بلاغی متن را تعیین میکند مورد نظر است. اگر این فرضیه پذیرفتنی باشد نتیجۀ ذیل از آن به دست میآید: بررسی تطبیقی چاپهای متفاوت هـرکدام از متون ادبی بهخـصوص شـاهنامه با تکیه بر شگردهای بلاغی میتواند در نسخهپژوهی به کار رود و موضوع پژوهشهای نتیجهبخشی باشد.https://classicallit.ihcs.ac.ir/article_1131_8b62bf2ecc5758a073714974796dda13.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیکهننامه ادب پارسی2383-06034420140823Lexicography in South India (Deccan)فرهنگنویسی فارسی در هند جنوبی (دکن)57701132.FAابوالقاسم رادفرهیئت علمی دانشگاه آزادواحد جیرفتJournal Article20130325The longtime relations between Iran and the Indian Subcontinent and Pakistan date back to the ancient times. Evidence from the Achaemenid era as well as images of Ajanta caves in south India unravel the relations between Iran and India during the Sassanid era. After Islam was spread in Iran during the government of Sultan Mahmood Ghaznavi, and after his army's attack on India, Islam entered this large land along with Persian language and Sufism. With the passage of time, Muslim, and sometimes Iranian, governments were formed, as a result of which the Persian language was spread in the Indian Subcontinent, so extensively that it became the language of religion, politics, culture, literature, and art for centuries. After the roots of Persian were strengthened in India, and understanding Islamic teachings, literary texts and social life became important, knowing Persian turned into a vital necessity in India. Thus, teaching and learning Persian, as well as writing Persian grammar books and developing numerous Persian dictionaries became significant occupations. Then, writing dictionaries all over the Indian Subcontinent, particularly in Hyderabad and some other statesthrived. Learning a language is possible as a result of acquisition of the following two areas: 1. knowing vocabulary, and 2. knowing grammar. We can see that India wrote the maximum number of works on these two areas at least until 1965. Writing basicdiction aries and sometimes different one sin Deccan reveals this important point.پیوند دیرینۀ ایران و شبه قارّۀ هندوپاکستان به زمانهای دور میرسد. اسناد و مدارکی از دورۀ هخامنشی در دست است و تصاویر غارهای اجانتا در جنوب هند حکایت از ارتباط ایران و هند در دورۀ ساسانی دارد. <br />با نفوذ و گسترش اسلام در ایران در دوران حکومت سلطان محمود غزنوی و لشکرکشیهای او به هند، اسلام به همراه زبان فارسی و تصوّف وارد آن سرزمین پهناور شد و به مرور ایّام با تشکیل حکومتهایی از مسلمانان و بعضاً ایرانیزبان فارسی در شبه قارّۀ هند گسترش یافت، تا جایی که زبان فارسی در حدود چند قرن زبان دین و سیاست و فرهنگ و ادب و هنر گردید. <br />به دنبال عمیق شدن ریشههای زبان فارسی در سرزمین هند و فهم معارف اسلامی و متون ادبی و حیات اجتماعی دانستن زبان فارسی در سرزمین هند یک نیاز حیاتی شد تا جایی که بساط درس و یادگیری و تألیف کتابهای دستور زبان فارسی و تدوین فرهنگهای مختلف فارسی از مهّمترین کارها به شمار میآمد. از این رو نوشتن فرهنگهای لغت در سراسر شبه قارّه بهویژه در حیدرآباد و بعضی ایالات دیگر رونق گرفت چون فراگیری زبان بیشتر معلول دو امر است: 1. دانستن لغات و 2. آگاهی از دستور زبان ـ در این دو مسئله است که میبینیم هند در تألیف این دو موضوع حدّاکثر آثار را حدّاقل تا سال 1965 میلادی دارد. تألیف فرهنگهای اساسی و بعضاً متفاوت در دکن گویای این مسئلۀ مهّم است.https://classicallit.ihcs.ac.ir/article_1132_f4d4c1160036afaa0494d41d9351fb52.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیکهننامه ادب پارسی2383-06034420140823Psycho-Political Analysis of the Story of Siavashتحلیل روانشناختی ـ سیاسی داستان سیاوش711071133.FAجهانگیر صفریدانشیارادبیات، دانشگاه شهرکردسیدکاظم موسویدانشیار ادبیات فارسی،دانشگاه شهرکردابراهیم ظاهریدانشجوی دکتری ادبیات دانشگاه شهرکردJournal Article20130922The story of Siavash is one of the most important stories of <em>Shahnameh</em>. This story can be analyzed from anecdotal, ethical, romantic, psychological, and political perspectives. This study adopts a descriptive-analytic methodology to investigate the role of politics and power in this story from a psychological outlook. This paper is made up of two sections. The first section addresses the characterization of Sudabeh and Siavash from a psychological perspective. The second section deals with motives of power in the plot and conflicts of the characters that are analyzed based on their personality types and psychological issues. Due to her dynamic character, Sudabeh persuadesSiavash to abandon Kai-Kavous' court. On the other hand, Siavash has a cautious, skeptical and careful character, and, due to this kind of personality, he cannot develop a good relationship with Kai-Kavous and Sudabeh, nor can he demonstrate an appropriate behavior.Afrasiyab, suspicious of Siavash, orders his killing, and Garsivaz intends to take revenge on Siavash after feeling the inferiority complex caused by him.داستان سیاوش یکی از مهمترین داستانهای شاهنامه است که میتوان آن را از جنبههای مختلف داستانی، اخلاقی، عاشقانه، روانشناختی و سیاسی بررسی کرد. هدف از نگارش این مقاله، بررسی نقش سیاست و قدرتخواهی در این داستان، با تکیه بر روانشناسی شخصیّت است و روش تحقیق نیز تحلیلی و توصیفی است. این پژوهش شامل دو بخش است: در بخش نخست، از نظر روانشناختی، شخصیّت سودابه و سیاوش به عنوان دو شخصیّت اصلی داستان بررسی شدهاند و در بخش دوم، نقش انگیزههای سیاسی و قدرتخواهی در پیرنگ و کشمکشهای داستان، مورد واکاوی قرارگرفته و علّت رفتارهای سیاسی شخصیّتهای داستان به خصوص سیاوش و سودابه بر اساس تیپ شخصیّتی آنها و مسائل روانشناسی تحلیل شده است. سودابه با توجّه به تیپ شخصیّتیاش ـ پرشور ـ کاری میکند که سیاوش از دربار کاووس بیرون رود. سیاوش نیز شخصیّتی محتاط و بدگمان ـ مراقب ـ دارد. این موضوع سبب میشود که وی نیز نتواند چندان با کاووس و سودابه رابطة درستی برقرار کند و رفتار سیاسی مناسب از خود نشان دهد. افراسیاب به دلیل سوءظن دستور به کشتن سیاوش میدهد و گرسیوز به سبب عقدة حقارت و تحقیر شدن از جانب سیاوش، سعی میکند از او انتقام بگیرد.https://classicallit.ihcs.ac.ir/article_1133_b948e209b17f2a57ae8f9fb455a12bef.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیکهننامه ادب پارسی2383-06034420140823Tazrigh in Poem of the Safavideraتزریق در شعر عصر صفوی1091391134.FAرقیه فراهانیدانشجوی دکتری ادبیات پژوهشگاه علوم انسانیعلیرضا فولادیاستادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه کاشانJournal Article20130727One of the main scopes of literary criticism is the investigation of reasons for emergence and abrogation in the literary style. Literature has a mutual relationship with the political, social and cultural situation of any country. Thus, some literary stylesare abrogated sooner than others. Tazrigh (atype of parody) emergedduring the Safavidera. It was a kind of poem that failed to survive; however, it is part of the Iranian literature, which is very similar to Dadaism. It is called Tazrigh. In this article, we attempt to scrutinize Tazrigh (as a literary style) and study those factors that caused its emergence. Finally, we compare Tazrigh with Dadaism and discuss their similarities.یکی از موضوعات مهم تحقیقات ادبی بررسی عوامل ظهور و افول سبکهاست که معمولاً در فضای رابطهای دوجانبه میان جامعه و ادبیات پدید میآیند و از میان رفتنشان نیز حاصل دگرگونی همین فضاست. در شعر فارسی عصر صفوی، با سبکی به نام «تزریق» مواجهیم که گرچه در عرصة ادبیات، دوام چندانی نداشت، اما به هر حال، شاعران این سبک، بخشی از تاریخ ادبیات ایران را به خود اختصاص دادهاند. تزریق را میتوان از جهت داشتن وجوه اشتراک فراوان، همسان با مکتب ادبی غربی دادائیسم دانست. در این مقاله، ضمن بررسی سبک تزریق بهمثابة سبک ادبی و زمینههای پدیدآمدن آن، همسانیهایش را با دادائیسم بررسی کردهایم.https://classicallit.ihcs.ac.ir/article_1134_7268a21994675e1b5bb48abe7c3914a4.pdf