احمدی، بابک (1370): تصاویر دنیای خیالی (مقالههایی درباره سینما)، چ دوم، تهران، مرکز.
احمدی، بابک (1371): از نشانههای تصویری تا متن، تهران، مرکز.
احمدی، بابک (1375): ساختار و تأویل متن؛ از نشانهشناسی و ساختارگرایی، چ سوم، تهران، مرکز.
اسلین، مارتین (1382): دنیای درام (نشانهها و معنا در رسانههای نمایشی، تئاتر، سینما، تلویزیون)، ترجمۀ محمد شهبا، چ دوم، هرمس.
بونتیزر، پاسکال (1376): «افسانهپرداز کوچک، تصویر تمام نمای هنرمند بزرگ»، گردآوری: مسعود فراستی: اینگمار برگمان و سینمایش؛ هزارتوی رؤیا-حقیقت، تهران، کانون فرهنگی- هنری ایثارگران.
پازولینی، پیر پائولو (1385): «سینمای شعر»، گردآوری، بیل نیکولز: ساختگرایی، نشانهشناسی سینما، ترجمۀ علاءالدین طباطبایی، تهران، هرمس.
تیودور، اندرو (1375): تئوریهای سینما، ترجمۀ رحیم قاسمیان، تهران، سروش.
چندلر، دانیل (1387): مبانی نشانهشناسی، ترجمه محمد پارسا، چ چهارم، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی و انتشارات سوره مهر.
حسینی، سید حسن (1378): مشت در نمای درشت (معانی و بیان در ادبیات و سینما)، تهران، سروش
حیاتی، زهرا (1391): «مقایسه استعاره ادبی و استعاره سینمایی با شواهدی از شعر فارسی»، فصلنامه علمی-پژوهشی پژوهشهای ادبی، سال9، شماره 38، صص 35-59
--------- (1393): «نقد ادبی و مطالعات تطبیقی در اقتباس بین رسانهای»، فصلنامه علمی-پژوهشی پژوهشهای ادبی، سال11، شماره43، صص 31-52
شیمل، آنماری (1387): « زبان نمادین مولانا »، گردآوری و ترجمه: محمد طرف: مولانا، دیروز، امروز، فردا، تهران، بصیرت.
کاتز، استیون. دی (1376): نما به نما (کارگردانی فیلم: از تصور ذهنی تا تصویر سینمایی)، ترجمۀ محمد گذرآبادی، تهران، بنیاد سینمایی فارابی.
کهنسال، مریم (1383): بررسی جلوههای نمایشی در مثنوی، رسالۀ دکتری، دانشگاه شیراز، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، استاد راهنما: منصور رستگار فسایی
لینگز، مارتین (1383): عرفان اسلامی چیست؟، ترجمۀ فروزان راسخی، ویراستۀ مصطفی ملکیان، چ دوم، تهران، دفتر پژوهش و نشر سهروردی.
متز، کریستین (1385): «دربارۀ مفهوم زبان سینما»، گردآوری، بیل نیکولز: ساختگرایی، نشانهشناسی سینما، ترجمۀ علاءالدین طباطبایی، تهران، هرمس.
مولوی، جلال الدین (1375): کلیات شمس، تهران، راد.
وولن، پیتر (1384): «سینما و نشانهشناسی»، گردآوری، بیل نیکولز: ساختگرایی، نشانهشناسی سینما، ترجمۀ علاءالدین طباطبایی، تهران، هرمس.