درک متون کهن روایی فارسی با راهبرد نگاشت داستانی با تکیه بر کلیه و دمنه

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه آموزش زبان فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی

2 دکترای زبان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

بهره­گیری از متون کهن روایی فارسی در آموزش زبان، از یک سو زمینه­ی معرفی آثار برجسته­ی ادبی را به فارسی­آموزان فراهم می­کند و از سوی دیگر، به یادگیری و گسترش مهارت خوانداری در میان آنان کمک می­کند. با توجه به نیاز مدرسان آموزش مهارت مطلب خوانداری فارسی به متن­های متنوع مناسب، در این پژوهش کوشیده شد داستان­هایی از میان ادبیات کلاسیک انتخاب و سپس، ساده­سازی گردید و برای تسهیل و تسریع درک این متون، از یکی از راهبردهای فراشناختی به نام نگاشت داستانی استفاده شد. در این راستا، با روش پژوهش شبه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون بر روی 46 فارسی­آموز غیرایرانی به عنوان نمونه­ی در دسترس، اثرات این راهبرد بر درک مهارت مطلب خوانداری فارسی­آموزان بین­المللی مورد مطالعه قرار گرفت و عملکرد این راهبرد بر درک متن­های کتاب کلیله و دمنه در دو گروه آزمایش و گواه مقایسه گردید. مقایسه­ی عملکرد این دو گروه در پیش­آزمون و  پس‏آزمون بر اساس میزان درک مطلب طی یک دوره‏ی آموزشی نشان داد که میان بکارگیری راهبرد نگاشت داستانی و میزان درک متون کهن روایی فارسی رابطه­ی مستقیم و معناداری وجود دارد. بنا بر این، بهره­گیری از این راهبرد برای آموزش درک متون ادبیات کلاسیک می­تواند مورد استفاده­ی مدرسان زبان  فارسی قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

..

نویسندگان [English]

  • Amirreza Vakilifard 1
  • Zahrasadat Hosseini 2
1 Imam Khomeini International University
2 Department of Persian Language Learning - Imam khomeini International University
چکیده [English]

.

تولان، مایکل. جی (1383). درآمدی نقادانه و زبانشناختی بر روایت. ترجمه­ی ابوالفضل حرّی، تهران: انتشارات بنیاد سینمایی فارابی.
لازار، گیلیان (1380). ادبیات و آموزش زبان، ترجمه­ی محمد غضنفری. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها و دانشگاه تربیت معلم سبزوار.
مارتین، والاس (1382). نظریه­های روایت. ترجمه­ی محمد شهبا. تهران: هرمس
مینوی، مجتبی (۱۳83). کلیله و دمنه (تصحیح و توضیح)، تهران: انتشارات امیرکبیر.
Akyol, H. (2006). Turkish teaching methods [Turkçe ogretim yontemleri]. Ankara: Kok Publication.
Anders, P. L., & Lloyd, C. V. (2004). The Significance of Prior Knowledge in the Learning of New Content-Specific Ideas. In D. Lapp, J. Flood & N. Farman (Eds.), Content Area Reading and Learning: Instructional Strategies (pp. 323-337). Boston: Allyn and Bacon.
 
Anjani, D. (2010). Teaching reading comprehension through story mapping: a pro-experimental study at second year students of MTs  Khazanah  Kebajikan  Pamulang. Unpublished thesis, UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Armand, F. (1994). Connaissances antérieures et compréhension de textes chez les élèves allophones. AQEFLS, 16 (1-2), 116-126.
Ausubel, D. P. (2000). The Acquisition and Retention of Knowledge: A Cognitive View.
Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
Béguelin-Argimón, V. (2016). Des lectures et des écritures du texte littéraire en langue étrangère, Recherches en didactique des langues et des cultures, 13(3), 1-14. [En ligne], http://rdlc.revues.org/1290 ; DOI : 10.4000/rdlc.1290.
Boulineau, T., Fore III, C., Hagan-Burke, S., & Burke, M. D. (2004). Use of story-mapping to increase the story-grammar text comprehension of elementary students with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 27(2), 105-121.
Dunston, P. J. (1992). A critique of graphic organizer research. Reading Research and Instruction, 31 (2), 57-65.
Ellis, E., & Howard, P. (2007). Graphic organizers: Power tools for teaching students with learning disabilities. Current Practice Alerts, 13(1), 1-4.
Eren, Z. (2004). The use of short-story in teaching English to the students of Public High Schools. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26: 41-47.
Gardill, M. C., & Jitendra, A. K. (1999). Advanced story map instruction: Effects on the reading comprehension of students with learning disabilities. The Journal of Special Education, 33(1), 2-17.
Lazar, G. (2009). Literature and Language Teaching: A Guide for Teachers and Trainers. 19th Edition. Cambridge: Cambridge University Press.
Kintsch, W. (1974). The representation of meaning in memory. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Khatib, M., & Faruji, L. F. (2012). The Impact of Using Story Maps as Graphic Organizers on Development of Vocabulary Learning of EFL Learners. Journal of Language Teaching & Research, 3(6): 1114-1121.
Kurniawan, A. (2013). Improving Students Reading Comprehension on Narrative Text through Story Mapping Strategy. Unpublished thesis. Indonesia: Tanjungpura University.
Lazar, G. (2009). Literature and Language Teaching: A Guide for Teachers and Trainers. Cambridge University Press
Margulies, N. & Valenza, Ch. (2005). Visual thinking: Tools for mapping your ideas. Thousand Norwalk, US: Crown House Publishing Ltd
Nader-Grobois, N. (2006). Le développement cognitif et communicatif du jeune enfant: du normal au pathologique. Bruxelles: De Boeck Université.
Narvaez, D. (2002). Individual differences that influence reading comprehension. In C. Block & M. Pressley, (Eds.) Comprehension instruction: Research-based practices (pp. 158-175). New Jersey: Guilford Press.
Pardo, L. S. (2004). What every teacher needs to know about comprehension. The Reading Teacher, 58(3), 272-280.
Petersen, D. B., Gillam, S. L., & Gillam, R. B. (2008). Emerging procedures in narrative assessment: The Index of Narrative Complexity. Topics in Language Disorders, 28(2), 115-130.
Ruddell, M. R. (2007). Teaching Content Reading and Writing (5th edition.). New York: John
Wiley & Sons.
 
Rumelhart, D. E. (1975). Notes on a schema for stories. In D. G. Brown & A. Collins (Eds.), Representation and understanding: Studies in cognitive science. New York: Academic Press.
Santa, C. M., Havens L., & Harrison, Sh. (2004). Teaching Secondary Science through Reading, Writing, Studying and Problem Solving. In D. Lapp, J. Flood & N. Farman (Eds.), Content Area Reading and Learning: Instructional Strategies (pp. 165-179). Boston: Allyn and Bacon. 
Taylor, B. M., Pearson, P. D., Peterson, D. S., & Rodriquez, M. C. (2003). Reading growth in high-poverty classrooms: The influence of teacher practices that encourage cognitive engagement in literacy learning. Elementary School Journal, 104(1), 3-28.
Vacca, R. T., Vacca, J. A. L., & Mraz, M. E. (2017). Content area reading: Literacy and learning across the curriculum (14th Edition). Boston: Pearson.