@article { author = {Rāshed Muhassel, Muhammad Taqi and Musavi, Seyedeh Fātima}, title = {Investigating Fictional Elements in the Pahlavid Text of “The Deeds of Ardeshir Bābakān”}, journal = {Classical Persian Literature}, volume = {1}, number = {1}, pages = {1-24}, year = {2010}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0603}, eissn = {2383-0611}, doi = {}, abstract = {In the course of being recreated and reproduced in later periods, old myths undergo a great deal of changes in their mytheological characteristics, godlike characters, extraordinary features, and sacredness. Finally, what is left from them is just a story which only possesses some ancient settings and very old elements. In this study, "the deeds of Ardeshir-e-Bābakān" a story left from mythology is examined on the basis of its fictional and narrative features. The elements considered in this study are the following: plot, verisimilitude, theme, conflict characterization, point of view, setting, the tone and dialogue. The fact that these elements all exist in the text of "the deeds of Ardeshir-e-Bābakān indicates that it has the structure of a story. One of the implications of this story can be proving the existence of the elements of story-telling in ancient Persia.The study can also be employed for the investigation of the above-mentioned elements in the stories belonging to ancient Persia .}, keywords = {Deeds of Ardeshir-e-Bābakān,elements of short stories,story-telling,Ancient Persia}, title_fa = {بررسی عناصر داستانی در متن پهلوی کارنامة اردشیر بابکان}, abstract_fa = {اسطوره‌های کهن در روند بازآفرینی در دوره‌های بعدی، ویژگی‌های اساطیری، شخصیت‌های خداگونه، خرق عادت و قداست خود را می‌بازند و در مجموع از آنها داستانی با بن‌مایه‌ها و عناصر کهن باقی می‌ماند. در این پژوهش، کارنامة اردشیر بابکان ـ یکی از این داستان‌های برجای مانده از اسطوره‌ ـ را بر اساس عناصر داستانی موجود در آن می‌کاویم و ویژگی‌های داستانی و روایی آن را مورد توجه قرار می‌دهیم. این عناصر عبارتند از: درون‌مایه، حقیقت‌مانندی، پیرنگ، کشمکش، شخصیت‌پردازی، زاویة دید، صحنه‌پردازی، گفتگو و لحن. وجود این عناصر در این متن، نشان‌دهندة ساختار داستانی در آن است. یکی از نتیجه‌های چنین پژوهشی، می‌تواند اثبات وجود بنیاد‌های داستان‌پردازی در ایران باستان و بررسی ویژگی‌های آن باشد.}, keywords_fa = {کارنامة اردشیر بابکان,عناصر داستان,داستان‌پردازی,ایران باستان}, url = {https://classicallit.ihcs.ac.ir/article_25.html}, eprint = {https://classicallit.ihcs.ac.ir/article_25_ffeedb7652d3fc36716ee1fd805af82c.pdf} } @article { author = {Hasanzādeh Mir Ali, Abdollāh and Shāmāni, Leylā}, title = {The Roots of Hedonism in the Shāhnāmeh and the Influences of Epicurean Thoughts on the Shāhnāmeh}, journal = {Classical Persian Literature}, volume = {1}, number = {1}, pages = {25-38}, year = {2010}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0603}, eissn = {2383-0611}, doi = {}, abstract = {Hedonism is a philosophy which encourages pleasure-seeking as a means of forgetting the pains of life and improving one’ s living. Hedonists believe in seizing the day for pleasure. This philosophy and manner of life has a very long record in history. Epicure, the Greek philosopher, founded a school of hedonism which in spite of very strong oppositions moved itself along and acquired a number of adherents. The Epicureans, reject gods and after-life and believe that the life of man is limited to this world. Therefore, man should be happy as long as he lives in this world. Such thoughts can also be observed in the Shāhnāmeh by Ferdowsi. The Iranian Kings and heroes, in their feasts and celebrations drink wine and listen to the music of the troubadours. However, wine and music are not enough and they also seek the company of women. The kings and heroes also enjoy hunting and the game of polo. The Shāhnāmeh is abundant with pleasures and scenes of enjoyment and the philosophy of Epicure also prescribes pleasure-seeking and enjoyment. However, the adjustment of pleasure-seeking in the Shāhnāmeh with the philosophy of Epicure is questionable. It is hardly possible to see the pleasure-seeking in the heroic world of the Shāhnāmeh and the one in the philosophy of Epicure, the gloomy philosopher, the same. There are certainly some basic distinctions between them which are stated in the section on Epicureanism and the Shāhnāmeh.}, keywords = {hedonism,drinking,Epicure,Shāhnāmeh}, title_fa = {بن‌مایه‌های لذّت‌گرایی در شاهنامه و تأثیرپذیری از افکار اپیکوریستی}, abstract_fa = {لذّت‌گرایی نظریه‌ای است که در آن افراد بشر، بهبود زندگی خود را در لذّت‌جویی می‌دانند و خوش‌باشی و اغتنام فرصت را پیشة خود می‌سازند. لذّت‌گرایی و شادخواری در طول تاریخ، سابقه‌ای طولانی در بین مردم دارد. اپیکور ـ فیلسوف یونانی ـ مکتبی با افکار لذّت‌گرایی به وجود آورد که با وجود مخالفت‌های فراوان به راه خود ادامه داد و طرفدارانی به‌دست آورد. اپیکوریست‌ها خدایان را انکار می‌کنند و معتقدند زندگی انسان، منحصر به همین دنیاست؛ پس انسان تا زمانی که در این دنیاست باید شاد باشد. این افکار، در آثاری چون شاهنامة فردوسی هم مؤثّر افتاده است. شاهان و پهلوانان ایرانی، در مجالس بزم خود غالباً از می و رامشگران استفاده می‌نمایند. اما این دو عنصر به تنهایی اسباب لذّت آنها را فراهم نمی‌آورد، آنها به زن نیز توجّهی خاص دارند و از شکار و چوگان‌بازی نیز برای تفریح و غم‌زدایی استفاده می‌کنند. شاهنامة فردوسی، سرشار است از شادی‌ها و لذّت‌گرایی‌ها، و فلسفة اپیکور نیز شادی را توصیه می‌کند. اما اینکه اندیشه‌های شاد‌باشی و لذّت‌گرایی در شاهنامه، چقدر با فلسفة اپیکور تطابق دارد، خود بحث دیگری است. دنیای حماسی شاهنامه را نمی‌توان با دنیای اپیکور ـ فیلسوف سرخورده ـ یکی دانست و تمایزاتی در این میان، وجود دارد که در بخش شاهنامه و اپیکوریسم و نتیجه‌گیری نهایی بدان پرداخته شده است.}, keywords_fa = {لذّت‌گرایی,شاد‌خواری,اپیکور,شاهنامه}, url = {https://classicallit.ihcs.ac.ir/article_26.html}, eprint = {https://classicallit.ihcs.ac.ir/article_26_7623370e9b6ad591c5587210febfc2e9.pdf} } @article { author = {Musharraf, Maryam}, title = {The Interlocking Meaningful Connections between the Main Anecdote and the Sub-stories in “Dezhe-Housh-roba” in Mathnavi}, journal = {Classical Persian Literature}, volume = {1}, number = {1}, pages = {39-58}, year = {2010}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0603}, eissn = {2383-0611}, doi = {}, abstract = {Mawlānā has followed a special type of story-telling in Mathnavi. He has incorporated several anecdotes inside each main anecdote and has joined them together by several parables. Some basic questions which attract one’s attention are the following: Has Mawlānā had any special intention in this regard? Has he included these anecdotes only for the sake of following a chain of associations without any clear or specific purpose? In other words, are there any relationships between the main stories and the sub-anecdotes? The author of this study has attempted to deal with the story of Dežh-e-Houshrobā in the sixth book of Mathnavi and find the relations between the main story and the sub-anecdotes in this work. In this study, the text is divided into smaller chunks and the relation between the chunks become analyzed based on the model given by the French structuralist critic Gremias.}, keywords = {Mawlavi,Mathnavi,anecdote,interlocking connections,Dežh-e-Housh-robā}, title_fa = {پیوند معنایی میان حکایت اصلی و حکایت‌های فرعی در قلعۀ ذات صور مثنوی}, abstract_fa = {مولانا در مثنوی از اسلوب خاصّ قصّه گویی استفاده کرده است. او در این شیوه، حکایت‌های بسیاری را در دل یک حکایت بزرگ گنجانده و مثل‌ها و حکایتواره‌های بسیاری را با داستان اصلی خود همراه کرده است. آیا او فکر معیّنی را دنبال می‌کرده است، یا آوردن حکایت‌ها فقط بر اثر عملکرد زنجیرۀ تداعی و بدون جهت‌گیری روشنی صورت گرفته است؟ به عبارت دیگر، آیا میان حکایت اصلی و حکایت‌های فرعی، ارتباط معنوی روشنی وجود دارد؟ در این مقاله ضمن بررسی داستان دژ هوش‌ربا یا قلعۀ ذات صور در دفتر ششم مثنوی، کوشیده‌ایم ارتباط معنایی میان حکایت اصلی و حکایت‌های فرعی روشن شود. در این تحلیل از روش تجزیۀ متن به واحدهای معنایی کوچک‌تر و کشف رابطۀ واحدهای معنایی جزئی با معنای اصلی، مطابق روش‌های نقد ساختاری گرمیا ـ منتقد فرانسوی ـ استفاده شده است.}, keywords_fa = {مولوی,مثنوی,حکایت,پیوند معنایی,حکایت دژ هوش‌ربا}, url = {https://classicallit.ihcs.ac.ir/article_27.html}, eprint = {https://classicallit.ihcs.ac.ir/article_27_dcbd8dd67591ed4cf1fcc25a9c641862.pdf} } @article { author = {Saffāri, Nastaran and Musaffā, Mazāher and Amuzegār, Zhāleh}, title = {The Epic Adventures of Rustam and his Family}, journal = {Classical Persian Literature}, volume = {1}, number = {1}, pages = {59-72}, year = {2010}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0603}, eissn = {2383-0611}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study is to deal with the epic adventures of Rustam and his family. Research indicates that the story of Rustam has Sokai origins. Rustam and Zāl do not appear in Avestā and their very sporadic existence in Pahlavid literature approves that they have Sokāi origins. When Sokaies arrived the eastern parts of Iran , they changed the name of "Zarank" into Sistān. This tribe brought a combination of the culture of the states of central Asia . This culture which was made of a combination of the Iranian, Greek and Indian themes, was also affected by the kushāni culture and its artistic proliferations. Based on the oral traditions and the written legacy of the eastern parts of Iran and the Great khurāsan, which were propagated by Gusāns (troubadours), and were written at his time, Ferdowsi changed the prose texts into a very brilliant poetic work. Ferdowsi, having set aside the ancient heroes, made Rustam the central hero of all the stories of the Shāhnāmeh and by starting from Manuchehr Pishdādi to the Kianid Goshtasp, he covered a period of almost 700 years, Ferdowsi’s main intention was to maintain the unity of Iran’s epic, the Shāhnāmeh. The consideration of other dynastic works belonging to the same genre as the Shāhnāmeh intensifies this supposition that they all have been formed out of the same text and the same form. Some of these works are Bahmannāmeh, Farāmarz nāmeh, Borzūnameh, Jahāngirnāmeh, etc. Most of the names in this heroic family also exist in Bahmannāmeh. The names belonging to women are fewer than those belonging to men.}, keywords = {myth,epic,Rustam,s Family,Garshāsp,zāl,sām}, title_fa = {حماسه‌های رستم و خاندانش}, abstract_fa = {آنچه در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته است، حماسه‌های رستم و خاندان اوست. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که داستان‌ رستم، اصلی سکایی دارد و این فرض با نبود نام رستم و زال در اوستا و طرح بسیار کمرنگ حضور این پهلوانان در ادبیات پهلوی، هر چه بیشتر تقویت می‌شود. این قوم با رسیدن به شرق ایران و تغییر نام «زرنگ» به «سیستان»، با خود، آمیخته‌ای از فرهنگ «دولت‌شهرهای» آسیای مرکزی را به ارمغان آورده‌اند، فرهنگی که ملهم از بن‌مایه‌های ایرانی، یونانی و هندی بود و ضمناً با فرهنگ کوشانی و شکوفایی هنری آن بیگانه نبود. فردوسی با توجه به روایات شفاهی و گاه مکتوب شرق ایران و خراسان بزرگ ـ که گوسان‌ها (خنیاگران) آن‌ را اشاعه داده بودند و اغلب در عصر او به کتابت درآمده بود ـ و تبدیل آنها به شعر عروضی، اثری درخشان پدید آورد. فردوسی با کنار گذاشتن پهلوانان کهن، و محور ساختن رستم در تمام داستان‌های شاهنامه (از زمان منوچهر پیشدادی تا گشتاسب کیانی تقریباً 700 سال) سعی در حفظ وحدت اثر حماسی ایران ـ شاهنامه ـ داشته است. سلسله نسب‌های به ‌دست آمده از منظومه‌های حماسی دیگر (بهمن‌نامه، فرامرزنامه، برزونامه، جهانگیرنامه،...) که تقریباً الگوهایی مشابه دارند، این فرض را تقویت می‌کند که همگی بر اساس یک متن و الگوی واحد، شکل گرفته‌اند. بیشتر نام‌های به ‌دست آمده از افراد این خاندان پهلوانی، مربوط به منظومة بهمن‌نامه است. همچنین تعداد نام‌های به‌دست آمده از فرزندان مؤنّث این خاندان، در مقایسه با فرزندان ذکور آنها بسیار کمتر است.}, keywords_fa = {اسطوره,حماسه,رستم,خاندان رستم,گرشاسب,زال,سام}, url = {https://classicallit.ihcs.ac.ir/article_28.html}, eprint = {https://classicallit.ihcs.ac.ir/article_28_59f002349be6c1be6114ea9220f654cd.pdf} } @article { author = {Goli, Ahmad and Rajabi, Roqayyeh}, title = {Dream in the Shahnameh}, journal = {Classical Persian Literature}, volume = {1}, number = {1}, pages = {73-92}, year = {2010}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0603}, eissn = {2383-0611}, doi = {}, abstract = {Sleep and dream belong to the mysterious realm of human life and they are very difficult to know, interpret and impossible to fully comprehend. The interpretation of dreams and their analyses are among the most complex and mysterious human activities. Relating the dreams in the anecdotes of the Shāhnāmeh plays a major role in the creation of hopes and desires to achieve one’s wishes, and to instigate fear and threat for the prevention of certain deeds. At the same time, dreams are very important in the formation of stories. The heroes and kings see some of the actions and events which may occur in future in their dreams, and dreams may contain news of dejection and very unpleasant incidents. Most of the important characters in the Shāhnāmeh have at least seen once a dream of what will happen in the future .Therefore, the investigation of the role of dreams in the Shāhnāmeh may be rewarding and necessary. This article attempts to deal with the role of dreams in the Shāhnāmeh by analyzing their impacts upon the kings and heroes.}, keywords = {Sleep,dreams,the Shāhnāmeh,Interpretation of dreams}, title_fa = {خواب در شاهنامه}, abstract_fa = {خواب از جمله احوال اسرارآمیزی است که بیان کیفیّت و اسرار نهان آن، دیریاب، بل دست‌نایافتنی است. تعبیر و تحلیل رؤیاها از جمله پیچیده‌ترین و رازآلود‌ترین مسائل و موضوعات بشری است. گزارش رؤیاها در حکایت‌های شاهنامه، در ایجاد شوق و امید برای نیل به آرزوها و تهدید و ترس از انجام عملی، در شکل‌گیری قصّه‌ها، نقش مهم و بسزایی دارد. پهلوانان و شاهان در موقعیّت‌های مختلف، برخی از وقایعی را که در آینده به وقوع خواهد پیوست، در خواب می‌بینند. این وقایع ممکن است دربردارندۀ پیام‌های شادی و جشن و پیروزی، یا خبر از رویدادی ناگوار باشند. بسیاری از شخصیّت‌های برجستۀ شاهنامه دست کم یکبار در خواب، رویدادِ پیش از وقوع را دیده‌اند. به همین دلیل نیاز بررسیِ چنین پدیده‌ای در شاهنامه احساس می‌شود. در این مقاله، کوشش شده است کمّ و کیف این قضایا در میان شاهان و پهلوانان شاهنامه، تحلیل و بررسی شود.}, keywords_fa = {خواب,رؤیا,شاهنامه,تعبیر خواب}, url = {https://classicallit.ihcs.ac.ir/article_29.html}, eprint = {https://classicallit.ihcs.ac.ir/article_29_eb44d401021bbae18d5cce4ef22fdb7a.pdf} } @article { author = {Gholāmhossein Zādeh, Gholām Hossein and Ruhalamini, Mahmud and Ghanbari, Miss Afsun}, title = {The Holders of Evil Eye in the Poetry of Persian Poets}, journal = {Classical Persian Literature}, volume = {1}, number = {1}, pages = {93-110}, year = {2010}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0603}, eissn = {2383-0611}, doi = {}, abstract = {Persian poetry not only reflects the emotions and thoughts of Persian poets but also provides ample room for the presentation of thoughts, beliefs, customs and cultures governing their society. Therefore, it is helpful to investigate elements of the folklore in their poetry from two perspectives which are very interactional: first, extracting the cultural characteristics and features of these elements from the works of these poets; second, investigating and criticizing the manners and the methods which the Iranian poets have applied in order to present these cultural elements and to display them as poetic devices. One of these folkloric elements which is very noticeable in the cultures of all nations in the world is the concept of Evil Eye. This concept is observable almost every where from the old legends of the past, and the religious texts down to the present-day internet websites. In Persian poetry, one can encounter a great number of lines dealing with the Evil Eye. The diversity and the number of these lines indicate the cultural and literary significance of this element in literary texts and poems. Surveying the collections of poems, the divans, of the great Iranian poets reveals that the element of evil eye has been probed by these poets from various points of views and considerations. The poets have created a great deal of concepts out of evil eye through the use of conceits and metaphors unprecedented anywhere before.}, keywords = {evil eye,Persian poetry,folklore,Persian literature,harmful elements}, title_fa = {عوامل چشم‌زخم در شعر شاعران فارسی}, abstract_fa = {شعر فارسی علاوه بر آنکه نمایانگر اندیشه‌ها و احساسات شاعران است، تجلّی‌گاه افکار، اعتقادات، آداب، رسوم، و فرهنگ حاکم بر جامعة ایشان نیز هست. از این‌رو بررسی عناصر فرهنگ عامّه در شعر شاعران، از دو دیدگاه، قابل توجه و حائز اهمّیت است: یکی استخراج ویژگی‌های فرهنگی این عناصر از خلال شعر شاعران، و دیگر نقد و بررسی شیوة بهره‌گیری شاعران از این عناصر در هنرپردازی‌های شاعرانة خویش. از جملة این عناصر که در فرهنگ همة ملل جهان رواج گسترده‌ای دارد، عنصر چشم‌زخم است. شواهد بسیاری دربارة این عنصر اعتقادی و فرهنگی بشر، در افسانه‌های قدیمی ملل، متون دینی و پایگاه‌های اینترنتی معاصر وجود دارد. در متون شعری فارسی نیز دربارة چشم‌زخم، ابیات و شواهد متنوّع و بسیاری می‌توان یافت که تنوّع آنها، حاکی از اهمّیت فرهنگی و ادبی ویژة این عنصر در متون ادبی است. بررسی دواوین شاعران بزرگ زبان و ادبیات فارسی، نشان می‌دهد عنصر چشم‌زخم از وجوه گوناگون، مورد توجه ایشان قرار گرفته است و شاعران با باریک‌اندیشی‌های خود، مفاهیم جدیدی را در این زمینه آفریده‌اند که پیش از آنان سابقه‌ای نداشته است.}, keywords_fa = {چشم‌زخم,شعر فارسی,فرهنگ عامّه,ادبیات فارسی,عوامل آسیب‌رسان}, url = {https://classicallit.ihcs.ac.ir/article_30.html}, eprint = {https://classicallit.ihcs.ac.ir/article_30_eadf5261fcf77cb1334b1fc33711293b.pdf} } @article { author = {Moshtaq Mehr, Rahman and Barzi, Asqar}, title = {Seeking Fame in the Shāhnāmeh}, journal = {Classical Persian Literature}, volume = {1}, number = {1}, pages = {111-126}, year = {2010}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0603}, eissn = {2383-0611}, doi = {}, abstract = {In the heroic realm of Iran’s literature a great number of motifs have attracted the attention of the scholars; however, throughout centuries in the Shāhnāmeh, the motif of fame and fame-seeking may be the most conspicuous. Honor and fame play very significant roles in the Shāhnāmeh by Ferdosi. Fame has adopted several motifs and the heroes in the Shāhnāmeh all attempt to achieve fame and are sacrificed for it. Fame is the greatest wish of the heroes in the Shāhnāmeh. It is among the most integrated motifs in Iran’s greatest national epic. The present article attempts to introduce fame as the most pivotal element in Iran’s ancient tales and as one of the most integrated and outstanding elements in the Shāhnāmeh.}, keywords = {Fame,Honour,motif,Rostom,Ferdosi,Shāhnāmeh,taboo}, title_fa = {نامجویی در شاهنامه}, abstract_fa = {در بنیان داستان‌های حماسی ایران، صدها موضوع بشری است که چشم عالم را به حیرت افکنده، امّا موضوع «نامجویی» از درخشندگی بیشتری برخوردار بوده است. نام و نامجویی، نقش‌های گوناگونی را در داستان‌های حماسی شاهنامه رقم زده و مضامین مختلفی را به خود اختصاص داده است. پهلوانان شاهنامه برای به دست آوردن نام، به پیکار برمی‌خیزند و برای حفظ آن، جان می‌بازند. نام، عالی‌ترین خواستة فردوسی و پهلوانان شاهنامه است که در این مقاله، آن را کلیدی‌ترین واژة داستان‌های باستانی ایران معرفی کرده‌ و از منسجم‌ترین و شاخص‌ترین مؤلّفه‌ها در حماسة ملّی ایران قلمداد کرده‌ایم.}, keywords_fa = {نام و ننگ,تابو,رستم,فردوسی و شاهنامه}, url = {https://classicallit.ihcs.ac.ir/article_31.html}, eprint = {https://classicallit.ihcs.ac.ir/article_31_cc052fbacf683811f24145dfdcc7b356.pdf} }