@article { author = {Vakilifard, Amirreza and Hosseini, Zahrasadat}, title = {..}, journal = {Classical Persian Literature}, volume = {8}, number = {3}, pages = {105-125}, year = {2018}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0603}, eissn = {2383-0611}, doi = {}, abstract = {.}, keywords = {}, title_fa = {درک متون کهن روایی فارسی با راهبرد نگاشت داستانی با تکیه بر کلیه و دمنه}, abstract_fa = {بهره­گیری از متون کهن روایی فارسی در آموزش زبان، از یک سو زمینه­ی معرفی آثار برجسته­ی ادبی را به فارسی­آموزان فراهم می­کند و از سوی دیگر، به یادگیری و گسترش مهارت خوانداری در میان آنان کمک می­کند. با توجه به نیاز مدرسان آموزش مهارت مطلب خوانداری فارسی به متن­های متنوع مناسب، در این پژوهش کوشیده شد داستان­هایی از میان ادبیات کلاسیک انتخاب و سپس، ساده­سازی گردید و برای تسهیل و تسریع درک این متون، از یکی از راهبردهای فراشناختی به نام نگاشت داستانی استفاده شد. در این راستا، با روش پژوهش شبه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون بر روی 46 فارسی­آموز غیرایرانی به عنوان نمونه­ی در دسترس، اثرات این راهبرد بر درک مهارت مطلب خوانداری فارسی­آموزان بین­المللی مورد مطالعه قرار گرفت و عملکرد این راهبرد بر درک متن­های کتاب کلیله و دمنه در دو گروه آزمایش و گواه مقایسه گردید. مقایسه­ی عملکرد این دو گروه در پیش­آزمون و  پس‌آزمون بر اساس میزان درک مطلب طی یک دوره‌ی آموزشی نشان داد که میان بکارگیری راهبرد نگاشت داستانی و میزان درک متون کهن روایی فارسی رابطه­ی مستقیم و معناداری وجود دارد. بنا بر این، بهره­گیری از این راهبرد برای آموزش درک متون ادبیات کلاسیک می­تواند مورد استفاده­ی مدرسان زبان  فارسی قرار گیرد.}, keywords_fa = {متون کهن روایی,درک مطلب خوانداری,سازمان‌دهنده‌ی گرافیکی,نگاشت داستانی,دستور داستان,کلیله و دمنه}, url = {https://classicallit.ihcs.ac.ir/article_3016.html}, eprint = {https://classicallit.ihcs.ac.ir/article_3016_422085fff512a71994078b380ad68707.pdf} }