@article { author = {., . and salehinia, maryam and ., .}, title = {Ambiguity and ambiguity making in mythical,epic and Christian allusions of Khāqānī Dīvān}, journal = {Classical Persian Literature}, volume = {9}, number = {1}, pages = {83-107}, year = {2018}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0603}, eissn = {2383-0611}, doi = {}, abstract = {Khāqānī Shīrvānī (595 AH-520) is one of the great poets of Arrānī (Āzarbāījān school), which is one of the prominent features of this style, using various tools to complicate the word. Khāqānī's knowledge on Christian myths and teachings, and attention to the delicacies and allusion moments of the book, and, of course, has influenced complexity and ambiguity in his expressions. This article seeks to identify the causes of ambiguity and complexity in his talks by examining allusions of mythical and epic tales, as well as the Jesus' suggestions of Khāqānī’s poetry. Exploring the sources of allusions is one of the goals of this research. The method of this research is to examine the samples based on the text of Khāqānī's poetry and other works of the text and books that Khāqānī seems to have been aware of. Due to the fact that one of the ambiguities in Khāqānī's poetry is ambiguity, which is the cause of some of the allusions in his poems, research in this regard is necessary. The results show that ambiguity in Khāqānī’s allusions is more in the context of intentional ambiguity.}, keywords = {Khāqānī,Allusion,ambiguity,myth,epic,Christianity}, title_fa = {ابهام و ابهام‌آفرینی در تلمیحات اسطوره‌ای، حماسی، و عیسوی دیوان خاقانی}, abstract_fa = {خاقانی شَروانی (520- 595 ق) از شاعران بزرگ سبک آذربایجانی است؛ از ویژگی‌های برجستۀ این سبک استفاده از ابزارهای گوناگون برای دشوارساختن کلام است. اشراف خاقانی بر اسطوره‌ها و آموزه‌های مسیحی و توجه به ظرافت‌ها و دقایق تلمیحی آن بی‌گمان بر پیچیدگی و ابهام در عبارت‌پردازی‌های او مؤثر بوده است. این مقاله درپی آن است که، با بررسی تلمیحات اسطوره‌ای و حماسی و نیز اشارات عیسوی دیوان خاقانی، دلایل ابهام و پیچیدگی در تلمیحات او را مشخص کند. بررسی مأخذ تلمیحات از اهداف این پژوهش محسوب می‌شود. روش این پژوهش بررسی نمونه‌ها براساس متن اشعار خاقانی و دیگر آثار او و برون‌متن و کتاب‌هایی است که به‌نظر می‌رسد خاقانی از آن‌ها مطلع بوده است. باتوجه‌به این‌که یکی از سطوح ابهام در شعر خاقانی ابهامی است که عامل ایجادکنندۀ آن برخی تلمیحات موجود در اشعار اوست، تحقیق دراین‌باره امری ضروری است. نتایج به‌دست‌آمده نشان‌ می‌دهد که ابهام در تلمیحات خاقانی بیش‌تر در دستۀ ابهامات عمدی قرار دارد.}, keywords_fa = {خاقانی,تلمیح,ابهام,اسطوره,حماسه,مسیحیت}, url = {https://classicallit.ihcs.ac.ir/article_3248.html}, eprint = {https://classicallit.ihcs.ac.ir/article_3248_99c60792814a9beca57b0c6a389e4679.pdf} }