@article { author = {Dezfoulian, Kazem and Malek Paien, Mostafa}, title = {Application of Symbol in Three Parts of the Structure of a Narrative from Haft Peykar}, journal = {Classical Persian Literature}, volume = {3}, number = {1}, pages = {47-66}, year = {2011}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0603}, eissn = {2383-0611}, doi = {}, abstract = {One of the different kinds of literary criticism is mythological criticism which is amethod born out of Yung’s theories on collective unconscious. A mythological critic’stask is to analyze the archetypes of a literary work as representations of the collectiveunconscious of the writer or the poet’s mind; archetypes which are prevalent in thatsociety or people’s mind or above that, in all humanity. Human’s mind often turnssuch archetypal beliefs and behaviors into symbolic ways, and one manifestation ofthe appearance of such archetypes as symbols alongside dreams and sleep, etc. isliterary creations.Nizami’s Haft Peykar is a work full of mythical symbols and archetypal applications.In this essay, it is tried to offer an analysis of a verse narrative of this work using thetools that Yung’s psychological model in relation to collective unconscious and alsoNorthrop Frye’s theories on mythos give us in order to shed light on the symbolicapplications of this narrative.}, keywords = {myth,archetype,Symbol,Mythos,Haft Peykar,narrative}, title_fa = {کارکرد نماد در حکایتی از هفت‏پیکر}, abstract_fa = {یکی از انواع نقد ادبی نقد اسطوره‌ای است که برگرفته از نظریات یونگ در زمینة ناخودآگاه جمعی است. کار منتقد اسطوره‌ای بررسی کهن‌الگوهای اثر ادبی به‌مثابة بازتاب‌های ناخودآگاه جمعی ذهن شاعر یا نویسنده در اثر ادبی است؛ کهن‌الگوهایی که در نهاد ناخودآگاه ذهن مردمان قوم یا جامعه یا فراتر از آن، کل بشر، ساری و جاری است. ذهن آدمی این عقاید و رفتارهای اسطوره‌ای را اغلب به شیوه‌ای نمادین در‌می‌آورد. یکی از اشکال بروز این کهن‌الگوها به شکل نماد، علاوه‌بر خواب و رؤیا و ...، خلاقیت‌های ادبی است. هفت‌پیکر نظامی از آثاری است که سرشار از نمادهای اسطوره‌ای و کاربردهای کهن‌الگویی است. در این مقاله سعی شده با استفاده از امکاناتی که الگوی روان‌شناسی یونگ در زمینة ناخودآگاه جمعی به‌دست داده است و نظر نورتروپ فِرای در زمینة میتوس‌ها، حکایتی منظوم از این اثر بررسی شود تا کارکردهای نماد در این حکایت روشن شود.}, keywords_fa = {اسطوره,کهن‏الگو,نماد,میتوس,هفت‏پیکر,حکایت}, url = {https://classicallit.ihcs.ac.ir/article_468.html}, eprint = {https://classicallit.ihcs.ac.ir/article_468_f03167d6782f2def8cf9392326bef92a.pdf} }