پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیکهننامه ادب پارسی2383-06035320141122Stabilizing Ones' Own Cultural Identity in the
Host Country through the Process of Othering in
Nezami Ganjavi's Khosrow and Shirinعروس مهاجر تثبیت هویت فرهنگی «خود» در سرزمین میزبان از طریق فرایند دیگریسازی در منظومۀ خسرو و شیرین نظامی1241861FAاعظم برامکیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه خوارزمیفرزان سجودیدانشیار نشانهشناسی و زبانشناسی، دانشگاه هنر تهرانJournal Article20140923In this article, the story of <em>Khosrow and Shirin</em> is evaluated using assumptions of postcolonial studies and cultural semiotics. Shirin's presence in place of a female immigrant in Ctesiphon with its dual demand for allegiance with the host country's culture on the one hand and Shirin's emphasis on maintaining and codifying her home-country's culture on the other hand, stucks her in a challenging situation. In this paper, the mechanisms of center culture in the host country, for marginalizing Shirin, and the process of “othering” as her resistance strategy to maintain the cultural identity of “herself” in the host country is analyzed and the role of gender in the success of this process is shown. <br />The results show that the host country's culture tries to marginalize Shirin as a dangerous "other" who seeks out to disrupt the established dominant culture order. Therefore her situation in the host country, sets the stage for the process of othering by her, as an act of resistance, considered as an anti-hegemonic act in order to stabilize her own cultural identity. <br />Shirin's “othering” are divided in to two categories of “distanct others: and close others”. Interestingly Shirin's “gender others” or “men” in the host country's land, are under the category of “close others” and “gender in-groups” or women are under the category of “distant others”. Thus she takes two different approaches towards each. <br />By such reading <em>Khosrow and Shirin</em> can be a reflection of the marginalized voices which manage to survive in the dominant center culture. در این مقاله، داستان <em>خسرو و شیرین</em> نظامی با استفاده از فرضیههای مطالعات پسااستعماری و نشانهشناسیِ فرهنگی ارزیابی میشود. حضور شیرین در جایگاه یک مهاجر زن در سرزمین مدائن و خواستة دوگانة فرهنگ میزبان از او برای همانندی با این فرهنگ، رعایت تفاوت با آن از یکسو، و تعصب و تأکید شیرین برای حفظ و اجرای رمزگانهای فرهنگی سرزمین «خود» از سوی دیگر، وضعیت شیرین را دچار چالشهای فراوان کرده بود. در این مقاله سازوکار فرهنگ مرکز در سرزمین میزبان، برای بهحاشیهراندن شیرین، و فرایند «دیگریسازی» بهمثابه راهکار مقاومتی شیرین برای حفظ هویت فرهنگی «خود» در سرزمین میزبان بررسی میشود و نقش جنسیت در موفقیت این فرایند نشان داده میشود. <br />پژوهش در پایان به این نتیجه میرسد که فرهنگ مرکز در سرزمین میزبان تلاش میکند شیرین را در جایگاه یک «دیگری» خطرناک، که قصد برهمزدن نظم تثبیتشدۀ فرهنگ غالب را دارد، بهحاشیه براند. بنابراین، وضعیت شیرین در سرزمین میزبان، زمینه را برای شکلگیری فرایند دیگریسازی از سوی او در ارتباط با افراد سرزمین میزبان، بهمثابه اقدامی مقاومتی و ضد هژمونیک، برای تثبیت هویت فرهنگی «خود» فراهم کرد. <br />دیگریهای شیرین در این منظومه در دو دستۀ بزرگِ «دیگریهای دور» و «دیگریهای نزدیک» قرار میگیرند. جالب اینکه «دیگریهای جنسیتی» شیرین در سرزمین میزبان، یعنی مردان، در زیرمجموعۀ «دیگریهای نزدیک»، و «خودیهای جنسیتی» او، یعنی زنان، در زیرمجموعۀ «دیگریهای دور» جای میگیرند و شیرین در برابر دو گروه راهکارهای متفاوتی در پیش میگیرد. <br />منظومۀ <em>خسرو و شیرین</em> با این خوانش میتواند منعکسکننده<sup>ء</sup> صدای بهحاشیهراندهشدهای باشد که در مقابل صدا و فرهنگ غالب کشور میزبان به دنبال خود میگردد؛ صدایی که در کشمکش عشق و هویت، با سربلندی، هویت فرهنگی خود را از زیرِ دست و پای فرهنگ مرکز بیرون میکشد و به آن اعتلا و شکوه میبخشد.https://classicallit.ihcs.ac.ir/article_1861_86b9e14f0a0d7fa07d2914020ac65add.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیکهننامه ادب پارسی2383-06035320141122Archetypal Criticism of the Tale of
“King and Brahmans” in Kalila and Dimnaنقد کهنالگویی حکایت «پادشاه و برهمنان» در کلیله و دمنه25401862FAفرانک جهانگرداستادیار زبان و ادبیات فارسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیطیبه گلستانی حتکنیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20140824Archetypal literary criticism is a type of critical theory that interprets a text by focusing on recurring myths and archetypes in the narrative, symbols, images, and character types in literary work Archetypal criticism gets its impetus from psychologist Carl Jung, who postulated that humankind has a "collective unconscious," a kind of universal psyche, which is manifested in dreams and myths and which harbors themes and images that we all inherit. This heritage, these ancient and mythological forms, can be manifested in art and literature. In the tale of "King and Brahmans" in Kalila and Dimna, positive and negative anima archetypes and the wise old man are respectively: Irandokht, the other wife of king and Kaareydoun the sage. Archetypes of numbers, death, rebirth and mandala can also be found in this tale according to which other layers of meaning can be found in the text.نقد کهنالگویی از انواع نقد اسطورهای است که بیشتر بر نظریات یونگ در مورد ناخودآگاه جمعی و صور ازلی تأکید دارد. در نظر یونگ، کهنالگوها آن دسته از صور ازلی و نوعیاند که در عمق ناخودآگاه جمعی انسانها، بهصورت بالقوه وجود دارند و خفتهاند. این صور کهن و اساطیری، میتوانند در هنر و ادبیات تجلی یابند. در حکایت «پادشاه و برهمنان» <em>کلیله و دمنه</em>، کهنالگوهای آنیمای مثبت و منفی و پیر خردمند را بهترتیب، در چهرههای ایراندخت، زن دیگر پادشاه و کارایدون حکیم میتوان دید. کهنالگوهای اعداد، مرگ و تولد دوباره و ماندالا هم در این حکایت نمود یافتهاند. با توجه به این صور ازلی، میتوان به لایههای معنایی دیگری از متن دست یافت.https://classicallit.ihcs.ac.ir/article_1862_72d5749f2dd2687c0647d5715869eedf.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیکهننامه ادب پارسی2383-06035320141122From Here to the Island of Unconscious,
the Analysis of Five Stories from Masnaviتا جزایر ناخودآگاه تحلیل پنج داستان از مثنوی41651863FAهیوا حسنپوردانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیآزاده اسلامیکارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20140906“From here to the Island of Unconsciousness” is an analytical text about five important stories from Masnavi Ma'navi's first volume. The interpretation of these five stories contains a common structure: “The King and the Maid”, “Minister and the fanatic Christian-killer Jew King” “Lion and the Hunt”, “the Parrot and The Merchant”, “The Old harper and Omar”. Interpretation, considering the signs existing in the text can act like a bridge that connects the land of form to the land of meaning. In fact, the meaning is not discovered in interpretation, it is reconstructed. Regarding the fact that Masnavi is an indeterminate open text, its stories have the capacity of being interpreted. <br />The present paper, making use of the signs existing in the text, and interpreting the forms of stories, comes to a common targeted structure about human cognition. Also, using tables and analyzing them, we conclude that dynamic characters in these stories are symbols of mankind’s unique ego. In order to accomplish maturity and perfection, these characters go through the same path. They leave behind the stage of “half consciousness” and reach “consciousness”. Unconscious is one of frequently used terms in Jung’s psychology. In this research this term equals a current term in mysticism, the term “fanaa” that means perdition.«تا جزایر ناخودآگاه» نوشتاری است تحلیلی دربارۀ پنج داستان مهم از دفتر اول <em>مثنوی</em> مولوی. تأویل این پنج داستان («شاه و کنیزک»، «وزیر و شاه جهود متعصب مسیحیکش»، «شیر و نخچیران»، «طوطی و بازرگان»، «پیر چنگی و عُمر») دربرگیرندۀ ساختار مشترکی از دیدگاه تأویل است. تأویل، با توجه به نشانههای موجود در متن، میتواند پلی باشد از جهان صورت به عالم معنا. درحقیقت در تأویل، معنا کشف نمیشود، بلکه بازآفرینی میشود. با توجه به اینکه <em>مثنوی</em> از متون باز و سیال است، داستانهایش ظرفیت تأویل دارند. <br />این مقاله، با استناد به نشانههای موجود در متن و تأویل صورت داستانها، به ساختاری مشترک و هدفمند در زمینۀ شناخت انسان میرسد. همچنین، با استفاده از جدولها و بررسی آنها، این نتیجه بهدست میآید که شخصیتهای پویا در این داستانها، نمادهایی از نفس واحد بشرند که برای رسیدن به کمال، مسیر مشترکی طی میکنند. آنها از «نیمة خودآگاهی» به سمت «خودآگاهی» رشد میکنند و درنهایت، به مرحلۀ «ناخودآگاهی» میرسند. «ناخودآگاه» از اصطلاحات رایج در روانشناسی یونگ است که در این پژوهش، با واژۀ «فنا»، که از اصطلاحات رایج صوفیه است، مطابقت دارد.https://classicallit.ihcs.ac.ir/article_1863_167eb0734231b6bdfd823fc495212cdb.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیکهننامه ادب پارسی2383-06035320141122The Taxonomy and Rootting of Love Stories in
Thousand and a Night Stories, Based on
Lucian Goldman’s Genetic Structuralismطبقهبندی و ریشهیابی داستانهای عاشقانة هزار و یک شب با رویکرد نقد ساختارگرایی تکوینی لوسین گلدمن67861864FAکامران شاهمرادیاناستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شرقشایسته ابراهیمیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20140822The diversity of themes that exists in Thousand and a Night stories cannot be seen anywhere else. One of these themes is Love. Since love is a theme whose trace can be found everywhere in this book, its analysis is inevitable. From Love Stories, we mean stories in which love is the main subject from the beginning to the end. In this research, the Thousand and a Night has been analyzed with regard to its theme, and then its love stories are identified. These stories are then criticized from a sociologiacal point of view, using Goldman’s genetic structuralism. A taxonomy of these stories are delivered afterwards. <br />This taxonomy is in fact the <em>typology</em> of "One Thousand and One Night" book. According to Goldmann, the work’s structures have strong associations with social structure. Therefore we should discover their underlying ideologies and their relation with larger ideologies of society and social mind. Therefore it is expected that once this research has come to a conclusion, we can at least identify the form and structure of its love stories, and tell the number of types that represent their social origins and designate the role of cultural and regional differences in the formation of these stories.گستردگی مضمون در <em>هزار و یک شب</em> کمنظیر است؛ یکی از این مضامین، عشق است. از آنجا که عشق مضمونی است که تقریباً در سراسر این کتاب ردپایش به چشم میخورد، بررسی در این زمینه ضروری مینماید. منظور از داستانهای عاشقانه، داستانهایی است که موضوع اصلی آنها از آغاز تا فرجام، عشق و ماجرای عاشق و معشوق است. در این پژوهش نخست، <em>هزار و یک شب</em> از لحاظ مضمونی بررسی و سپس، داستانهای عاشقانة آن بازشناخته میشود. در ادامه، به نقد این اثر از دیدگاه جامعهشناسی با رویکرد ساختگرایی تکوینی گلدمن پرداخته میشود و با توجه به آن، قصههای عاشقانة <em>هزار و یک شب</em> طبقهبندی و تحلیل میشوند. این طبقهبندی در واقع، گونهشناسی داستانهای عاشقانة <em>هزار و یک شب</em> است. از دیدگاه گلدمن، ساختارهای اثر با ساختارهای اجتماعی پیوندی وثیق دارند و باید جهانبینی پنهان اثر دریافت و ارتباطش با جهانبینی عامتری که همان اجتماع و ذهن فرافردی است آشکار شود. بنابراین، انتظار است پس از این تحقیق، به چگونگی شکل و ساختار داستانهای عاشقانة <em>هزار و یک شب</em> دست یابیم و تعداد و گونههایش را بشناسیم، خاستگاه داستانهای هر طبقه را نشان دهیم و نقش تفاوتهای فرهنگی و اقلیمی مردم گروه و طبقهای اجتماعی را در شکلگیری این داستانها مشخص کنیم.https://classicallit.ihcs.ac.ir/article_1864_a5bd5a3a194e3778a6078f2cc3fc8a97.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیکهننامه ادب پارسی2383-06035320141122Critical Discourse Analysis of Sufism in Sa’di’s Gulistanتحلیل انتقادی گفتمان صوفیانه در گلستان سعدی871201865FAنسرین فقیه ملک مرزباندانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه الزهرا (س)مرجان فردوسیکارشناس ارشد زبان و ادبیات، فارسی دانشگاه الزهرا (س)Journal Article20141016In this research we try to study and analyze the mystical capacities of Sa’di’s Gulistan of 7<sup>th</sup> Century AH and search the hidden aspects and lower layers of the text, applying some tools of critical discourse analysis approach. Thus sociological and historical approaches are applied in order to come to a scientific interpretation of the text. Linguistic, social and historical aspects are of so much importance to us when we refer to Sa'di's time and society, to reveal hidden ideologies of the text. To this end, Michael Halliday’s theories are used for analyzing the text and Norman Fairclough’s for explaining the social aspects in Gulistan. Among suggested tools, ideational meta-function is applied concentrating on naming and processes. Also according to Fairclough, the text is studied in three levels of description, interpretation and explanation and so the joint between the text and society will be represented.
Results show one main discourse named spiritual discourse. Expressing the role and function of participants in the above-mentioned discourse we finally found out that except God as the one participant in spiritual discourse, one can consider a special position for preceptor (Pyr) and mystic (Sahib-del) and recognize them as the most positive poles of Sufis discourse of Gulistan. <em>Darvish </em>is an individual with all kinds of abilities, not necessarily negative or positive.در این پژوهش تلاش شده است، با بهکارگیری برخی از ابزارهای رویکرد تحلیل انتقادی گفتمان، شخصیتهایِ مطرح جامعة صوفیانة قرن هفتم در <em>گلستان</em> سعدی بازنموده شود. این امر جز با در نظر داشتن زمینههای اجتماعی ـ تاریخی روزگارِ خلق اثر میسّر نمیشود. از این رو، بهاجمال رویکردهای جامعهشناختی و تاریخی نیز به یاری این پژوهش آمد تا، با در نظر داشتن ابعاد زبانشناختی، جامعهشناختی، و تاریخی، تفسیری علمی از متن مورد نظر ارائه و چگونگی دیدگاه سعدی به این جامعه مشخص شود. همچنین، با آشکار کردن زوایای پنهان متن و با ارجاع به جامعة آن روزگار، ایدئولوژیهای جاگرفته در بطن آن و سازوکار طبیعیشدگی آنها روشن شود.
بدین منظور، از نظریههای مایکل هلیدی برای تحلیل متن و از نظریههای نورمن فرکلاف برای تبیین ابعاد اجتماعی و چگونگی پیوند آن با متن استفاده شد. از میان ابزارهای پیشنهادی برای تحلیل متن، فرانقش اندیشگانی، با تمرکز بر فرایندها و نامگذاریها، انتخاب شد. همچنین، با تکیه بر آرای فرکلاف، متن مورد نظر در سه سطح توصیف، تفسیر، و تبیین بررسی و، از این رهگذر، پیوند میان متن و جامعه بازنمایی شد.
با تبیین نقش و جایگاه مشارکان این گفتمان، سرانجام، بدین نتیجه دست یافتیم که بهترتیب «شیوخ و پیران»، «صاحبدل»، «پارسا»، و «صالح» از درجات ارزشی بسیار والایی برخوردارند و «عابد» و «زاهد» منفیترین و ضعیفترین انواع شخصیتها در گفتمان معنوی <em>گلستان</em>اند. «درویش»، که بیشترین فرایند بدو اختصاص دارد، فردی است با انواع قابلیتها و لزوماً فردی منفی یا مثبت نیست.https://classicallit.ihcs.ac.ir/article_1865_5a60b51aa5fde98f7b4485be450a1e21.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیکهننامه ادب پارسی2383-06035320141122The Analysis of Semiotic Functions of
“Light” Based on a Story from Masnaviبررسی کارکردهای نشانه ـ معناشناختی نور بر اساس قصّهای از مثنوی1211481866FAابراهیم کنعانیدکترای زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه سمنانعصمت اسماعیلیاستادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه سمنانحسن اکبری بیرقدانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه سمنانJournal Article20140806One major sign that is important in understanding of mystic texts is the element “light”. The designation of semantic significations and internal associations of the element light makes it easier to understand mystic texts. Semiotics, as a new approach in literary criticism, allows us to study these applications inside the discourse. The present paper is about to analyze the applications of the element “light” in one section of the story “Jafar’s conquest to Take Hold of a Castle All Alone”, using a descriptive-analytical approach. The major question is: how does the element “light” affect the discourse and how does it create the meaning. <br />In fact the objective is to study the conditions that govern the creation of stories and the discourse, and to show the fluidity of meaning. In this story, the element “light” has a discursive function, and this way, a dynamic fluid discourse is created. The main hypothesis is that in this discourse “light” has embodied, cognitive, interfacial functions and these functions have affective, representative, explosive, simulative, reflexive and aesthetic characteristics. The analysis of functions and characteristics of “light” can designate the discursive capacities of the stories in <em>Masnavi</em>, and help us in studying this book.یکی از اصلیترین نشانهها در فهم متون عرفانی عنصر «نور» است. یافتن دلالتهای معنایی و مناسبات درونی عنصر نور در متون عرفانی، درک ژرفای معانی آنها را آسان میکند. نشانه ـ معناشناسی، بهمثابة یکی از روشهای نقد ادبی نُو، به ما اجازه میدهد تا به مطالعۀ این کارکردها در درون گفتمان بپردازیم. این مقاله در پی آن است تا با روش توصیفی ـ تحلیلی، کارکردهای نور را در بخشی از قصّۀ «آمدن جعفر به گرفتن قلعهای به تنهایی» از دفتر ششم <em>مثنوی</em>، بر اساس رویکرد نشانه ـ معناشناختی بررسی و تبیین کند. پرسش اصلی پژوهش این است که عنصر نور چگونه فضای گفتمانی را تحت تأثیر خود قرار میدهد و سبب آفرینش چه معناهایی میگردد. درواقع هدف از این پژوهش مطالعۀ شرایط داستانی و گفتمانی نور در این قصّه برای نشاندادن سیالیّت معناست. عنصر نور در این قصّه کارکرد داستانی و گفتمانی پیدا میکند و از این طریق گفتمانی پویا و سیّال آفریده میشود. فرضیّۀ اساسی این است که نور در این گفتمان دارای کارکردهای جسمانهای، شناختی، واسطهای، استحالهای، و استعلایی است و این کارکردها همواره از ویژگیهای تنشی، شَوِشی، عاطفی، نمودی، انفجاری، واسازی، انعکاسی و زیباییشناختی برخوردارند. بررسی کارکردها و ویژگیهای نشانه ـ معناشناختی نور میتواند ظرفیّتهای داستانی و گفتمانی قصّههای <em>مثنوی</em> را بهخوبی بشناساند و افق جدیدی به روی مطالعات <em>مثنوی</em> بگشاید.https://classicallit.ihcs.ac.ir/article_1866_e7dfd992c1f4dc08d3a88ada273f6371.pdf