منابع
آته، هرمان (1351). تاریخ ادبیات فارسی، ترجمه و حواشی رضازاده شفق، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
آقانوری، علی (1381). «اسماعیلیه و باطنیگری»، در کتاب اسماعیلیه (مجموعه مقالات)، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
ابن بلخی (1353). فارسنامه، به کوشش جلالالدین تهرانی، تهران.
ابن هشام، جمالالدین عبدالله بن یوسف انصاری (1411). مغنی اللبیب عن کتب الاعاریب، ج 1، بیروت: دارالحیل.
ابوحیان، اثیرالدین محمد بن یوسف (1328). البحرالمحیط، قاهره: مطبعه السعاد.
برزگر خالقی، محمدرضا (1383). «ناصرخسرو و علوم رایج زمان خود»، مجلة دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، ش 170 و 171.
تفتازانی، سعدالدین مسعود (1047). المطول، قم: انتشارات کتابخانة آیتالله مرعشی نجفی.
حازم، علی و امین مصطفی (1372). البلاغه الواضحه، قم: سیدالشهداء.
حلبی، علیاصغر (1372). تأثیر قرآن و حدیث در ادبیات فارسی، تهران: اساطیر.
دانشپژوه، منوچهر (1355). منطق در نزد ناصرخسرو قبادیانی، مشهد: یادنامه.
دفتری، فرهاد (1375). تاریخ و عقاید اسماعیلیه، ترجمة فریدون بدرهای، تهران: فرزانروز.
الدمامینی، بدرالدین (1304). تحفه الغریب علی مغنی اللبیب، ج 1، البهیه المصریه.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1412). مفردات الفاظ قرآن، بیروت: دارالشامه.
رجایی، محمدخلیل (1372). معالم البلاغه، شیراز: دانشگاه شیراز.
زرکشی، بدرالدین محمد بن عبدالله (1410). البرهان فی علوم القرآن، ج 2، بیروت: دارالمعرفه.
زرینکوب، عبدالحسین (1356). شعر بیدروغ شعر بینقاب، تهران: انتشارات جاویدان.
زمخشری، محمود بن عمر (1415). الکشاف عن حقایق غوامض التنزیل، ج 1، لبنان: دارالکتب.
سبکی، بهاءالدین (1342). عروس الافراح من شروح التخلیص، قاهره.
سیوطی، جلالالدین عبدالرحمان (1421). الاتقان فی علوم القرآن، ج 2، بیروت: دارالکتب العلمیه.
شعبانی، فاطمه و منصور پهلوان (1385) «جایگاه و معانی استفهام در قرآن»، رسالة کارشناسی ارشد، دانشگاه اصول دین.
شفیعی کدکنی، محمدرضا (1370). صور خیال در شعر پارسی، تهران: نیل.
شمیسا، سیروس (1374). سبکشناسی شعر، تهران: فردوس.
شمیسا، سیروس (1383). معانی، تهران: میترا.
شهیدی، سیدجعفر (1355). «افکار و عقاید کلامی ناصرخسرو»، یادنامة ناصرخسرو، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه مشهد.
صفا، ذبیحالله (1371). تاریخ ادبیات در ایران، ج 2، تهران: فردوس.
طالبیان، یحیی (1378). صور خیال در شعر شاعران سبک خراسانی، کرمان: عماد.
طباطبایی، سوسن (1379). «عوامل مؤثر در معانی بلاغت استفهام و بلاغت اسالیب استفهام در آیات قرآن کریم»، صبح صادق، ش 17 و 18.
غلامرضایی، محمد (1381). سبکشناسی شعر پارسی از رودکی تا شاملو، تهران: جامی.
غیاثی، محمدتقی (1368). درآمدی بر سبکشناسی ساختاری، تهران: شعلة اندیشه.
فوده، عبدالعظیم (1373). اسالیب الاستفهام فی القرآن، قاهره: نشرالوسائل الجامعیه.
کزازی، میرجلالالدین (1380). معانی (زیباشناسی سخن پارسی 2)، تهران: نشر مرکز.
گوهرین، صادق (1356). حجت الحق ابو علی سینا، تهران: توس.
متینی، جلال (1351). «هدایةالمتعلمین فی الطّب، قدیمیترین کتاب فارسی در طب»، مجلة دانشکدة ادبیات و علوم انسانی مشهد، ش 1.
محقق، مهدی (1363). تحلیل اشعار ناصرخسرو، تهران: دانشگاه تهران.
محقق، مهدی (1368). تحلیل اشعار ناصر خسرو، تهران: دانشگاه تهران.
مطهری، مرتضی (1370). فطرت، قم: انتشارات صدرا.
معرفت، محمدهادی (1421). التمهید فی علوم القرآن، ج 5، قم: مؤسسه النشر الاسلامی التابعه الجامعه المدرسین بقم.
موسوی، زهرا و محسن ذوالفقاری (1384). «نقد شیوههای تأثیرپذیری در شعر ناصرخسرو»، نشریة زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی اراک، س 1، ش 3.
ناصرخسرو (1373). دیوان، به کوشش حسن تقیزاده، تهران: پگاه.
ناصرخسرو قبادیانی (1348). وجه دین، تهران: طهوری.
ناصرخسرو قبادیانی (1363). جامعالحکمتین، تصحیح محمد معین و هانری کربن، تهران: طهوری.
ناصرخسرو قبادیانی (1370). سفرنامه، به کوشش محمد دبیرسیاقی، تهران: زوار.
ناصرخسرو قبادیانی (1384). دیوان اشعار، تصحیح مجتبی مینوی و مهدی محقق، تهران: دانشگاه تهران.
الولید، علی بن محمد (1986). کتاب تاج العقاید و معدن الفواید، بیروت: تحقیق عارف تامر.
هاشمی مقدم، سیدشمسالدین (1376). مکاتب فلسفی و سیر آرای تربیتی، اراک: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک.
هاشمی، احمد (1377). جواهرالبلاغه فی معانی و البیان والبدیع، تهران: الهام.