قرآن کریم.
آقاگلزاده، فردوس (1385). تحلیل گفتمان انتقادی، تهران: علمی فرهنگی.
ابن جوزی، ابوالفرج (1368). تلبیس ابلیس، ترجمة علیرضا ذکاوتی قراگزلو، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
پاکتچی، احمد (1392). جریانهای تصوف در آسیای مرکزی، تهران: مؤسسة فرهنگی هنری و انتشارات بینالمللی الهدی.
پنیکوک، الستر (1378). «گفتمانهای قیاسناپذیر»، ترجمة سیدعلیاصغر سلطانی، فصلنامة علوم سیاسی، دانشگاه باقرالعلوم (ع)، ش 4.
دسپ، سهیل (1388). «تحلیل گفتمان غالب در رمانهای سیمین دانشور (سووشون، جزیرة سرگردانی، و ساربان سرگردان»، رسالة دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.
دهباشی، مهدی و علیاصغر میرباقریفرد (1384). تاریخ تصوف، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
دیلمی، ابوالحسن (1363). سیرت الشیخ الکبیر ابوعبدالله ابن خفیف الشیرازی، ترجمة فارسی رکنالدین یحیی بن جنید شیرازی، تصحیح ا. شیمل طاری، تهران: بابک.
زرینکوب، عبدالحسین (1383). تصوف ایرانی در منظر تاریخی آن، ترجمة مجدالدین کیوانی، تهران: سخن.
سلطانی، سیدعلیاصغر (1384). قدرت، گفتمان و زبان: ساز و کارهای جریان قدرت در جمهوری اسلامی ایران، تهران: نشر نی.
صدرینیا، باقر (1377). «تصوف، از دنیاگریزی تا دنیاگرایی»، مجلة دانشکدة ادبیات و علوم انسانی تبریز، ش 168.
عبد احد، نسترن (1391). «بررسی و تحلیل زبانشناختی رمانهای سووشون و عادت میکنیم با رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران.
غزنوی، سدیدالدین محمد (1345). مقامات ژندهپیل (احمد جام)، به کوشش حشمتالله مؤید سنندجی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
غنی، قاسم (1389). تاریخ تصوف در اسلام: تطورات و تحولات مختلفة آن از صدر اسلام تا عصر حافظ، تهران: زوار.
فتوحی، محمود و محمدافشین وفایی (1387). «تحلیل انتقادی زندگینامههای مولوی»، مجلۀ تخصصی زبان و ادبیات دانشکدة ادبیات و علوم انسانی مشهد، دورۀ چهل و یکم، ش 3، پیاپی 162.
فرکلاف، نورمن (1379). تحلیل انتقادی گفتمان، ترجمة فاطمه شایستهپیران و دیگران، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
لویزن، لئونارد (1384). میراث تصوف، ترجمة مجدالدین کیوانی، تهران: مرکز.
مایر، فریتس (1388). سنگ بناهای معارف اسلامی (منتخبی از مقالات علوم اسلامی)، ترجمة مهر آفاق بابیوردی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
محبتی، مهدی (1389). «چهرة قشیری در اسرار التوحید (بررسی و تحلیل روششناختی و محتوایی)»، فصلنامۀ متنپژوهی ادبی، ش 54.
مهاجر، مهران و محمد نبوی (1376). به سوی زبانشناسی شعر: رهیافتی نقشگرا، تهران: مرکز.
میراحمدی، فرزاد (1384). «بررسی نظام وجه در زبان فارسی بر اساس چهارچوب نقشگرای هلیدی»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی.
واعظی کاشفی سبزواری، حسین واعظ (1350). فتوتنامة سلطانی، به اهتمام محمدجعفر محجوب، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
وندایک، تئون. ای (1382). مطالعاتی در تحلیل گفتمان: از دستور متن تا گفتمان کاوی انتقادی، ترجمة پیروز ایزدی و دیگران، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
یارشاطر، احسان و دیگران (1389). تاریخ ایران کمبریج: از ظهور اسلام تا آمدن دولت سلجوقیان (از فروپاشی دولت ساسانیان تا آمدن سلجوقیان)، ترجمۀ حسن انوشه، تهران: امیرکبیر.
یورگنسن، ماریان و لوییز فیلیپس (1389). نظریه و روش در تحلیل گفتمان، ترجمة هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
Fairclough, N. (1992). Discourse and Social Change, Cambridge: Polity Press.
Fairclough, N. (2001). Language and Power, Harlow: Longman.
Fairclough, N. (2003). Analyzing Discourse: Text Analysis for Social Research, London: Routledge.
Fowler, R. (1986). Linguistic Criticism, Oxford: Oxford University Press.
Halliday, M.A.K. (1985). An Introduction to Functional Grammar, London: Edward Arnold.
Halliday, M.A.K. (2004). An Introduction to Functional Grammar, London: Edward Arnold.
Thompson, G. (1996). Introducing Functional Grammar, London: Arnold.