بخشی، اختیار (1390). «بررسی مقایسهای عنصر نور در مثنوی و مهمترین آثار عرفانی ادبیّات فارسی از آغاز تا قرن نهم هجری قمری»، رسالۀ دکتری رشتۀ زبان و ادبیّات فارسی، به راهنمایی علیرضا نیکویی، دانشگاه گیلان.
توکّلی، حمیدرضا (1389). از اشارتهای دریا، بوطیقای روایت در مثنوی، تهران: مروارید.
زمانی، کریم (1379). شرح جامع مثنوی معنوی، دفتر ششم، تهران: اطّلاعات.
شعیری، حمیدرضا (1385). تجزیه و تحلیل نشانه ـ معناشناختی گفتمان، تهران: سمت.
شعیری، حمیدرضا (1391). «تحلیل نشانه ـ معناشناسی خلسه در گفتمان ادبی»، فصلنامۀ پژوهشهای ادبی، س 9، ش 36 و 37، تابستان و پاییز.
شعیری، حمیدرضا و ترانه وفایی (1388). راهی به نشانه ـ معناشناسی سیّال: با بررسی موردی «ققنوس» نیما، تهران: علمی و فرهنگی.
شفیعی کدکنی، محمّدرضا (1392). زبان شعر در نثر صوفیّه: درآمدی به سبکشناسی نگاه عرفانی، تهران: سخن.
گرمس، ژولین آلژیرداس (1389). نُقصان معنا، ترجمۀ حمیدرضا شعیری، تهران: علم.
مولوی، جلالالدّین محمّد (1371). مثنوی معنوی، به اهتمام رینولدالین نیکلسون، تهران: امیرکبیر.
Fontanille and Zilberberg (1998). Tension et Signification, Sprimont-Belgique: Pierre Mardaga.
Fontanille J. (1995). Sémiotique du Visible: Des Mondes de lumiéres, Presses Universitaires de France: PUF.
Fontanille J. (1999). Sémiotique et Literature, Essais de Method, Paris: PUF.
Fontanille J. (2011). Corps et sen, Paris: PUF.
Lotman, Youri (1999). La Sémiosphère (traduction française), Limoges: PULIM.
Merleau-Ponty M. (1945). Phenomenology de la Perception, Paris: Gallimard.
Tarasti. E. (2009). Fondements de la Sémiotique Existentielle, Paris: L̛ Harmattant.