بررسی تأثیر ذهنی و زبانی شاهنامه بر ادبیات مدحی دورۀ غزنوی و سلجوقی به کمک نظریۀ تاریخ ذهنیت‌ها

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

دانش‌آموختۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره). قزوین. ایران.

10.30465/cpl.2025.48425.3291

چکیده

دورۀ غزنوی و سلجوقی دوران رونق ادبیات مدحی است. از آنجا که هدف ادبیات مدحی خوشامد ممدوحان است انتظار می‌رود با وجود تعصبات دینی و پایبندی سخت به سیاست‌های بغداد و جو حاکم بر دربارها و نخبگان سیاست‌زده و اصالت نژادی حاکمان، اندیشگان و مفاهیم ایرانی-شاهنامه‌ای جایگاهی در ستایش ممدوحان نداشته باشد. با این وجود مضامین و زبان شعری قصاید مدحی بسیار متأثر از ذهنیت ایرانی و زبان شاهنامه‌ای است و این هم‌زمان با سرودن و رواج شاهنامه است. در این پژوهش به روش توصیفی – تحلیلی تأثیر شاهنامه بر ذهنیت و زبان ادبیات مدحی با کمک نظریۀ تاریخ ذهنیت‌ها کاویده شده است. از نتایج پژوهش برمی‌آید پندارهای عامه با تأثیر شگرف بر روح زمانه جهان اندیشگانی و دستگاه مفهومی دوره را متأثر ساخته و از این راه در مدایح شاهان وارد شده است و چون حاکمان ترک این سلسله‌ها در پی کسب مشروعیت مردمی بوده‌اند، این پیامد را مطلوب یافته و حمایت کرده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the mental and linguistic influence of the Shahnameh on the praise literature of the Ghaznavid and Seljuk periods with the help of the theory of the history of mentalities

نویسنده [English]

  • Mostafa Arezomand Leialakol
PhD in Persian Language and Literature, Imam Khomeini (RA) International University, Qazvin, Iran
چکیده [English]

The Ghaznavid and Seljuk period is the boom period of praise literature. it is expected that despite the religious prejudices and strict adherence to the policies of Baghdad and the prevailing atmosphere of the political elites and the ethnic origin of the rulers, Iranian-Shahnameh ideas and concepts do not have a place in the praise of the rulers. Nevertheless, the themes and poetic language of praise poems are very much influenced by the Iranian mentality and Shahnameh language and this is at the same time as the Shahnameh was written and popularized. In this research, in a descriptive-analytical way, the influence of the Shahnameh on the mentality and language of praise literature has been analyzed with the help of the theory of the history of mentalities. From the results of the research, it is clear that popular ideas had a great influence on the spirit of the age, the world of thought and the conceptual system of the period, and in this way, it was included in the praises of the kings and because the Turkish rulers of these dynasties have sought to gain popular legitimacy, they have found this outcome desirable and supported it.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ghaznavid and Seljuq periods
  • praise literature
  • spirit of the age
  • Shahnameh
  • history of mentalities