واکاوی شخصیت دایه در منظومة ویس و رامین با نگاه به شخصیّت دیگر زنان منظومه

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان
1 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
2 دانشجوی دکتری زبان وادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز، ایران.
چکیده
دایه، از کلیدی‌ترین شخصیت‌های داستانی در ادبیات فارسی‌است. شیردادن، واسطه‌گی، محرم اسرار بودن، چاره‌گری، کارگزاری، جادوگری، طلسم گذاری، از مهمترین نقش‌ویژه‌های دایگان شمرده می‌شود. دایه در منظومۀ غناییِ ویس و رامین، همۀ مشخصه‌ها و کارویژه‌هایِ مثبت و منفی دیگر دایه‌های موجود در داستان‌های ادبیات فارسی را داراست و بنابر بررسی این مقاله، یکی از قوی‌ترین دایگان ادبیات داستانی فارسی است؛ شخصیتی محوری و کُنشگر که گاه به تنهایی بار روایت داستان را به دوش می‌کشد . دایۀ ویس و رامین، علاوه بر ویژگی‌های پیش‌گفته، شخصیتی همه فن حریف، کاردان، مهربان و در عین حال سّیاس است که می‌تواند حتّی شاه را بفریبد و عاشق و معشوق را آن‌گونه که خود می‌خواهد به وصال برسانَد. نتیجۀ حاصل از این پژوهش که با مطالعۀ کتابخانه‌ای و به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته نشانگر آن است که فخرالدین اسعد در مقام داستان‌پردازی آگاه به اصول شخصت‌پردازی، در قالب شخصیت دایه تصویری از زنان جسور، بی‌باک، قوی، هوس‌باز، صاحب اراده، خودرأی در تصمیم‌گیری و در عین حال، برخوردار از خصائل زنانه به دست می‌دهد که به واقعیت جامعه‌ی زنان بسیار نزدیک‌ است. دایه‌ای که او خلق کرده واجد ویژگی‌هایی است که در نمونه‌های مشابه دیده نمی‌شود.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Analysis of the the character of the nanny in the story of Vis and Ramin by looking at the character of other womens in this story

نویسندگان English

Manoochehr Jokar 1
Asma Foroughirad 2
1 Associate Professor of the Department of Persian Language and Literature. Shahid Chamran University of Ahvaz. Ahvaz. Iran.
2 Ph.D student of Persian Language and Literature. Shahid Chamran University of Ahvaz. Ahvaz. Iran.
چکیده English

The nanny is one of the most key characters in narrative literature in Persian, significantly influencing the manner and outcomes of storytelling. Key responsibilities and special roles of nurses include breastfeeding (terzi), mediating (dallali), being a confidant, problem-solving, perseverance, acting as an agent, enchanting, sorcery, casting spells, and ultimately informing and managing. In the lyrical poem "Vis and Ramin," there exists a character named and functioning as "the nanny," who embodies all the positive and negative traits of other nurses found in Persian literature. This article's analysis reveals her as one of the strongest nannys in Persian narrative literature—a central and active character who sometimes carries the burden of the story alone and plays a crucial role in its progression as a powerful element. The nurse in "Vis and Ramin," in addition to the aforementioned traits, is a jack-of-all-trades, skilled, kind, and at the same time cunning, capable of deceiving even a king and uniting lovers as she wishes. This nurse occasionally acts as a wise elder solving problems and at times engages in the game of love like a flirtatious girl. This research, conducted through library study and a descriptive-analytical method, explores the character and actions of the nanny in the poem "Vis and Ramin." 
Keywords: nanny,woman, wiss and Ramin, Fakhrodin As'ad Gorgani.
Introduction
In the context of the social, political and cultural life of society and according to the beliefs and convictions prevalent in each historical period, various images and roles of women have been reflected in literary works. Among them, one of the most important characters in the field of narrative-fictional literature, which has been less discussed due to its central role in advancing narratives, has been the midwife. Breastfeeding, mediation, being a confidant of secrets, seeking solutions, perseverance, agency, enchantment, witchcraft, casting spells and finally awareness and management are considered to be the most important tasks and special roles of the midwife. In the lyrical system of Weiss and Ramin, there is a character with the name and function of "midwife" who has all the positive and negative characteristics and special functions of other midwives in Persian literary stories, and based on the study of this article, she is one of the strongest midwives in Persian fiction; a central and active character who sometimes bears the burden of narrating the story alone and plays a powerful role in advancing it. In addition to the aforementioned characteristics, Daye Weiss and Ramin are versatile, resourceful, kind, and at the same time, politicians who can even deceive the king and bring the lover and the beloved together as she wishes.
Materials & Methods
In this research, which was conducted through a library study and descriptive-analytical method, the character and actions of the nanny in the poetry of Weiss and Ramin have been examined and analyzed.
Discussion& result
This research attempts to analyze and examine the aspects of Dayeh's character in this poem, using Fakhr al-Din Asad's unique and unparalleled view of women, and to study and examine her various actions as one of the strongest women in the story, in the process of narration and its beginning and end. The aim of this research is to closely examine the character of Dayeh in the poem of Weiss and Ramin and analyze her role in the events and actions of this story, in order to expose new and lesser-known aspects of this ancient Persian lyrical poem and its literary and narrative-fictional values ​​to those interested in Persian literature.
Conclusion
The results indicate the special attention of the storyteller to the female character in the fifth century and, as a result, the beginning of a new movement in the way Iranian storytellers view women and the image of the nurse in Persian literature. Few people have been able to create a nurse with such an influential and prominent character in a love story as Fakhreddin Asad Gorgani. A central character who connects many of the events of the story, nurtures the two main characters, unites them in unity, is cunning and charming, and embodies both good and bad qualities. Unlike other nurses in Persian literature, despite having the role of breastfeeding and nurturing, she is versatile and skilled in everything. Because of having all these characteristics, she can interact with all the characters in the story and act as she sees fit in any situation. In our opinion, Fakhreddin Asad Gorgani, behind his bold look at the character of women in the fifth century, is the first storyteller to portray, in the form of the character of the nanny, an image of bold, fearless, strong, independent, etc. women.

کلیدواژه‌ها English

nanny
woman
wiss and Ramin
Fakhrodin As'ad Gorgani
اسعدگرگانی، فخرالدین (1389)، ویس و رامین. به اهتمام محمد روشن ، تهران: صدای معاصر.
اسلامی‌ندوشن، محمدعلی (1370)، جام جهان بین، جامی.
تشکری، منوچهر و قدرت قاسمی‌پور و زهرا محمدحسنی‌صغیری (1396)، «شخصیت دایه و دلاله در داستان های شفاهی و رسمی»، فرهنگ و ادبیات عامه، ج 16،.
تقوی‌کوتنایی، علیرضا (1396)، «شناخت عنصر حقیقت مانندی در داستان ویس و رامین»، فصلنامه تحقیقات جدید در علوم انسانی، س 3، ش 22، صص219-226.
جلیلیان، شهرام (1391)، «نهاد دایگانی در دوره ساسانیان»، تحقیقات تاریخ اجتماعی، س 2، ش 1، صص53-74.
جوکار، منوچهر و فاطمه حیات‌داوودی (1400)، «بررسی روابط قدرت حکومت، عشق و سرمایه در داستان ویس و رامین»، کهن نامه ادب پارسی، س 12، ش 2، صص185-207.
حاکمی، اسماعیل، و مرضیه زواریان (1390)، «بررسی جایگاه زن و عشق در ویس و رامین فخرالدین اسعد گرگانی»، فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی، ش 10، ، صص 107-191.
خاتون‌آبادی، افسانه (1376)، «چهره و منش زن در منظومه ویس و رامین»، مجله چیستا، ش 138، ص 139.
خالقی‌مطلق، جلال (تابستان 1369)، «بیژن و منیژه و ویس و رامین-مقدمه ای بر ادبیات پارتی و ساسانی)»، ایرانشناسی، 273 تا 298.
دانشنامه جهان اسلام (1393)، به کوشش غلامعلی حداد عادل، ج 17، تهران: بنیاد دائره المعارف اسلامی.
دهخدا، علی‌اکبر (1361)، لغت نامه، زیر نظر محمدمعین، ج 23، تهران: چاپ خانه وزارت ارشاد اسلامی.
دهخدا، علی‌اکبر (1377)، لغت نامه. زیر نظر محمد معین، ج 7، تهران: دانشگاه تهران.
شادآرام، علیرضا و غلامحسین شریفی ولدانی و محمدرضا نصراصفهانی (1389)، «نقش زنان در دو داستان تریستان و ایزوت و ویس و رامین»، ادبیات تطبیقی 1/2، س 1، ش 2، صص 136-119.
عزیزی‌فر، امیرعباس (1397)، «جستاری در آنیمای دایه در داستان های عامیانه فارسی»، جستارهای نوین ادبی، صص 205-185.
کتیرایی، محمود (1348)، از خشت تا خشت، تهران: دانشگاه تهران.
محمدی، هاشم (1380)، «نقش دایه ها در داستان های عاشقانه ایرانی»، کیهان فرهنگی، ش 181، ، صص62-64.
مزداپور، کتایون (1382)، گناه ویس، انتشارات اساطیر.
مستشارنیا‌مولایی، عفت (1356)، بررسی تاثیر دایه در داستانها روایات و ادبیات فارسی از آغاز تا پایان قرن هفتم، رساله دکتری، تهران: گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران.
معین، محمد (1363)، فرهنگ معین، امیرکبیر: تهران.
مینورسکی، ولادیمیر (1335)، «ویس و رامین»، ترجمه مصطفی مقربی، فرهنگ ایران زمین، ش 4، صص73-73.

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 21 تیر 1404