جلوۀ جادوانۀ معشوق در گسترۀ اشعار غنایی ادب فارسی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان
1 استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
2 دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده
   درون‌مایۀ اصلی غزل، عشق است. به‌طوری‌که اگر این موتیف رایج از ساختار غزل حذف شود، به قالبی بی‌روح بدل می‌گردد و مخاطبی نخواهد داشت. وقتی صحبت از غزل و اشعار غنایی است، عاشق و معشوق دو عنصر تفکیک‌ناپذیر آن‌اند. در این میان، به ویژه، نقش و حضور معشوق در مقام قهرمان اصلی غزل انکارناپذیر است. هنر اصلی معشوق، حد اعلای جلوه‌گری و دلبری و دلربایی با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های وجودی خویش است. یکی از این ظرفیت‌های ذاتیِ معشوق برای تأثیر در عاشق، نیروی رازآمیز جادوانۀ اوست. در این جایگاه، معشوق، آن جادوزنِ مرتبط با جادوی سیاه و منفور و مرگ‌ارزان نیست؛ بلکه حسنِ مطلق و زیباییِ محض است که سرشت اغواگری و دست‌یازی به افسون و جادو، بر جذابیت رازآلود او می‌افزاید. بدین ترتیب، معشوق با به نمایش گذاشتن زیبایی‌های ظاهری خود چون چشم و ابرو و خط و خال و غمزه و زلف که با افسونگری و نیروی جادویی و عناصر و اعمال جادوان چون چشم‌بندی و خواب‌بندی و زبان‌بندی در پیوند است، در عرصۀ ادبیات زنجیرۀ معنایی جدیدی می‌آفریند، عنان اختیار عاشق را با قدرت بیشتری بر دست می‌گیرد و غنای ذاتی خود را در تسلّط بر وجود عاشق، توانمندتر به تصویر می‌کشد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

The Eternal Allure of the Beloved in the Expanse of Lyrical Poetry of Persian Literature

نویسندگان English

Rahman Moshtaghmehr 1
Fariba Azimzadeh Javadi 2
1 Professor of Persian language and literature, Azarbaijan Shahid Madni University, Tabriz - Iran
2 PhD. in Persian Language and Literature, Azarbaijan Shahid Madni University, Tabriz, Iran
چکیده English

Abstract
The central theme of the Ghazal is love. To the extent that if this common motif is removed from the structure of the Ghazal, it transforms into a soulless form devoid of an audience. When discussing the Ghazal and lyrical poetry, the lover and the beloved are two inseparable elements. Among these, particularly, the role and presence of the beloved as the main protagonist of the Ghazal is undeniable. The beloved's primary art lies in the ultimate display of allure, charm, and captivating beauty, utilizing all of their inherent capacities. One of these intrinsic capacities of the beloved to influence the lover is their mysterious, eternal power. In this context, the beloved is not that sorceress associated with black, detested, and deadly magic; rather, they are absolute beauty and pure loveliness, whose inherent seductiveness and recourse to enchantment and magic enhance their mysterious appeal. Thus, by showcasing their outward beauties such as eyes, eyebrows, the downy line above the lip, beauty spots, coquetry, and tresses – which are intertwined with enchantment, magical power, and eternal magical elements and acts like illusion, sleep-inducing spells, and silencing spells – the beloved creates a new semantic chain in the realm of literature, gains a stronger hold on the reins of the lover's will, and more powerfully portrays their inherent richness in dominating the lover's being."
Keywords: beloved, magic, witchcraft, curl and amorous glance.
 
Introduction
Magic, the most ancient form of human beliefs, has been used to exert power or suppress fear and weakness for various purposes and through different methods. In the Avesta and pre-Islamic texts, it primarily refers to black magic. In the expanse of Persian literature as well, magic has been considered an unacceptable and evil phenomenon, often associated with the presence of fairies who, in Zoroastrian literature, are regarded as sorceresses and witches. However, when this very concept becomes an attribute of the beloved, it transforms into a literary element, gains acceptance, and through the poet's imagination and creativity, becomes a manifestation of the beloved's beauty. In the magic attributed to the beloved, not only is its malevolent aspect disregarded, but it is also used as an artistic means to present the inexhaustible source of the beloved's beauty, without which the beloved's artistic appeal would be incomplete.
Materials & Methods
In this research, conducted using a descriptive-analytical and library-based method, by examining the extensive presence of issues related to the beloved's enchantment and magic in the lyrical poetry of Persian literature, the neglected aspects of poetic expression's beauty, utilzing magical elements and acts in the beloved's display – not in the context of evil, but from a new perspective and with an aesthetic approach that greatly enhances the reader's artistic pleasure – have been studied.
Discussion & Result
With a particular power stemming from inherent allure and seductiveness, the beloved seeks to influence the lover's being and bring them under their spiritual dominion. This subtle inrigue, connected to the beloved's outward beauty such as eyes, the downy line above the lip, beauty spots, and tresses, and the movements and states arising from them like coquetry, charm, and graceful demeanor, when combined with elements of enchantment, sorcery, magic, and heir associated aspects, creates a new and exquisite semantic chain. This chain furher highlightsthe wonder of the beloved's ناز  (naaz – delicate pride) and  دلال (dalaal – coquettishness) and inherent intrigue with greater appeal, showcases the lover's subjugation, and conjures more fantastical images.
In this poetic perspective, the beloved is not only a nimble and powerful enchantress; rather, all their existential beauties, such as eyes, the downy line, beauty spots, lips, and tresses, are linked with a chain of magical acts. It is the beloved who, by resorting to enchantment, sorcery, magic, and magical acts and behaviors like illusion, sleep-inducing spells, silencing spells, and creating restless anxiety ('throwing nails on the fire'), advances with full force and conquers the lover's being. It is with the skillful use of these stratagems and beloved's mischievousness, and by tormenting the lover with display and aloofness, that the beloved reigns supreme in the arena of captivating hearts. Therefore, the beloved's enchantment is not in the service of a demonic function; rather, it aims to fully express the power of the beloved, to enamor, conquer, and subdue the lover's being, to the extent that this function of the beloved reaches its zenith in mystical poems as the supreme beloved.
 
In reality, by attributing sorcery and enchantment to the beloved, and even describing each of their attractive and alluring features with the qualities of a sorceress and witch, the poet justifies their own powerlessness in the face of the beloved's attractions and beauty. They seek a rational escape to absolve themselves from blame. Not only does the beloved's state of being loved work upon the lover with a force as effective as sorcery and enchantment, but every part of their bewitching totality is another practitioner of magic who will not rest until they have enchanted the lover and brought them down with a power similar to that of magic. In this situation, the poor lover can do nothing but surrender, marvel, and be utterly captivated.
Conclusion
Despite the difference in their linguistic origins, afsun (enchantment), jadu (magic), and sehr (sorcery) are usually used without significant semantic distinction. In the Persian Ghazal, all magical acts such as sehr and jadu, illusion (cheshm-bandi), sleep-inducing spells (khab-bandi), silencing spells (zaban-bandi), and creating restless anxiety (na'l dar atash afkandan), are attributed to the beloved. The difference lies in the fact that in relation to the beloved, this concept has an aesthetic and tasteful aspect. With the magic of their gaze, the sorcery of their coquetry, and the enchantment of their lips, the beloved, while being tempting and seductive, ensnares the lover in the trap of their beauty. Through illusion, sleep-inducing spells, and silencing spells – each a type of act performed by sorcerers and enchanters – the beloved ultimately leaves the lover in utter helplessness and astonishment. This aspect of the beloved's function is not in the form of black magic, which is detested, but rather carries a completely positive connotation and represents the beloved's inherent art in dominating the lover, to which the lover willingly submits. Their complaints and lamentations arise from wonder, not objection. By displaying their latent magical power, the beloved proves their authority as the beloved and, through various methods that exceed the reasonable limit and resemble sorcery, penetrates the lover's heart and takes them captive.

کلیدواژه‌ها English

beloved
magic
witchcraft
curl and amorous glance
آموزگار، ژاله و احمد تفضّلی. (1372). اسطورۀ زندگی زردشت، چاپ دوم، تهران: نشر چشمه نشر آویشن.
ابن‌خلدون، عبدالرحمان. (1369). مقدمۀ ابن‌خلدون، ترجمۀ محمدپروین گنابادی، چاپ هفتم، تهران: علمی و فرهنگی.
ادیب صابر ترمذی (1331). دیوان، به تصحیح و گردآوری علی قویم (قویم‌الدوله)، تهران: کتابفروشی خاور.
الیاده، میرچا. (1397). تصاویر و نمادها، ترجمۀ محمدکاظم مهاجری، چاپ سوم، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه.
الیاده، میرچا. (1392). شمنیسم (فنون کهن خلسه)، ترجمۀ محمدکاظم مهاجری، چاپ سوم، تهران: نشر ادیان.
امیرخسرو دهلوی (1361). دیوان کامل، تصحیح سعید نفیسی، با همت و کوشش م. درویش، چاپ دوم، تهران: انتشارات جاویدان.
امیرشاهی سبزواری (1348). دیوان، به تصحیح و حواشی و مقدمه سعید حمیدیان، تهران: ابن‌سینا.
اوحدی مراغی، رکن‌الدین. (1391). کلیات اشعار ، تصحیح سعید نفیسی، چاپ اول، تهران: سنایی.
ایونس، ورونیکا (1381). اساطیر هند، ترجمۀ باجلان فرّخی، چاپ دوم، تهران: اساطیر.
بابافغانی شیرازی (1353) دیوان اشعار، به تصحیح و اهتمام احمد سهیلی خوانساری، چاپ دوم، تهران: شرکت نسبی اقبال و شرکا.
برهان قاطع.
بهار، مهرداد (1384). پژوهشی در اساطیر ایران، چاپ پنجم، تهران: آگاه.
پادشاه، محمد. (1363). فرهنگ آنندراج، چاپ دوم: کتابفروشی خیام.
ترجمه تفسیر طبری. (1356). به تصحیح و اهتمام حبیب یغمایی، چاپ دوم، تهران: توس.
تهانوی، محمدعلی. (1996م). کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم به تصحیح رفیق‌العجم، ترجمۀ عبدالله الخالدی، لبنان: مکتبه لبنان ناشرون.
جامی، عبدالرحمان (1317). دیوان، به اهتمام ح. پژمان، انتشارات شرکت تضامنی علمی.
جُرّ، خلیل. (1365). فرهنگ لاروس، ترجمۀ سید حمید طبیبیان، تهران: امیرکبیر.
جمالی یزدی، ابوبکر مطهر. (1346). فرخ‌نامه (دایره‌المعارف علوم و فنون و معارف)، به کوشش ایرج افشار، تهران: امیرکبیر.
الحاسب، محمّد بن ایّوب. (1371). تحفه‌الغرایب، تصحیح جلال متینی، چاپ اول، تهران: معین.
حافظ شیرازی، شمس‌الدین محمد. (1379). دیوان، تدوین و تصحیح رشید عیوضی، چاپ اول، تهران: امیرکبیر.
حجه الاسلام نیر، میرزا محمدتقی (1319). دیوان آتشکده، تبریز: انتشارات کتافروشی هاتف و کتابفروشی علمیه و محامیر
حزین لاهیجی، محمد علی بن ابیطالب (1378). دیوان، به تصحیح ذبیح الله صاحبکار، چاپ اول، تهران: نشر سایه.
خاقانی شروانی، افضل‌الدین بدیل (1375). دیوان، ویراسته جلال‌الدین کزّازی، چاپ اول، تهران: مرکز.
خالقی مطلق، جلال (1395). زنان در شاهنامه، ترجمه دکتر احمد بی‌نظیر چاپ اول، تهران: مروارید.
خجندی، کمال‌الدین مسعود. (1337). دیوان، به اهتمام عزیز دولت‌آبادی، تهران: کتابفروشی تهران.
خراسانی، حاج میرزا حبیب. (1361). دیوان، به سعی و اهتمام علی حبیب، چاپ چهارم، تهران: کتابفروشی زوار.
خواجوی کرمانی، ابوالعطا کمال‌الدّین محمود (1370ب)، برگزیدۀ سام‌نامه به انتخاب دکتر منصور رستگار فسایی، چاپ اول، شیراز: انتشارات نوید شیراز.
خواجوی کرمانی، ابوالعطا کمال‌الدین محمود. (1370الف). همای و همایون به اهتمام و کوشش کمال عینی تهران مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
خواجوی کرمانی، ابوالعطا کمال‌الدین محمود. (1391). کلیات اشعار، به اهتمام و تصحیح احمد سهیلی خوانساری، چاپ اول، تهران: سنایی.
دهلوی، امیرخسرو (1362). خمسۀ امیرخسرو، با مقدمه و تصحیح امیراحمد اشرفی، چاپ اول، انتشارات شقایق.
رضی، هاشم (1381). دانشنامۀ ایران باستان، ج5، چاپ او، تهران: سخن.
زاکانی، مولانا نظام الدین عبیدالله. (1391). کلیات عبید زاکانی، تصحیح و تحقیق پرویز اتابکی، چاپ پنجم، تهران: زوّار.
سجّادی، سید جعفر. (1361). فرهنگ علوم عقلی، تهران: انجمن اسلامی حکمت و فلسفه ایران.
سرکاراتی، بهمن. (1378). سایه‌های شکارشده (گزیدۀ مقالات فارسی)، چاپ اول، تهران: قطره.
سعدی شیرازی، شیخ مصلح‌الدّین. (1381). کلیات سعدی، تصحیح و طبع محمدعلی فروغی، تصحیح، مقدم، تعلیقات و فهارس بهاالدین خرّمشاهی، چاپ سوم، تهران: دوستان.
سنایی غزنوی، ابوالمجد مجدود بن آدم. (1380). دیوان، به اهتمام مدرس رضوی، چاپ پنجم، تهران: سنایی.
شمس مغربی (1358). دیوان کامل شمس مغربی، مقدمه و شرح احوال و بیان افکار او، به اهتمام دکتر ابوطالب میر عابدینی، تهران: زوار.
صائب تبریزی، میرزا محمدعلی. (1387). دیوان، به کوشش محمد قهرمان، چاپ پنجم، تهران: علمی و فرهنگی.
طبری، محمدبن‌جریر.(1339). ترجمه تفسیر طبری، ج7 ، به اهتمام حبیب یغمایی، تهران: دانشگاه تهران.
عطار نیشابوری، شیخ فریدالدین. (1390). دیوان، به اهتمام و تصحیح تقی تفضلی، چاپ سیزدهم، تهران: علمی و فرهنگی.
عطار نیشابوری، شیخ فریدالدین. (1392). مصیبتنامه، مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی، چاپ ششم، تهران: سخن.
عفیفی، رحیم. (1374). اساطیر و فرهنگ ایران در نوشته‌های پهلوی، چاپ اول، تهران: توس.
عفیفی، رحیم. (1376). فرهنگنامۀ شعری، چاپ دوم، تهران: سروش.
غزنوی، سید حسن. (1362). دیوان، تصحیح و مقدمه محمدتقی مدرس رضوی، چاپ دوم، تهران: اساطیر.
غیاث اللغات
فتوحی، محمود. (1389). بلاغت تصویر، چاپ دوم، تهران: سخن.
فردوسی، ابوالقاسم (1393). شاهنامه، به کوشش جلال خالقی‌مطلق، ابوالفضل خطیبی، چاپ پنجم، تهران: مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی.
فرغانی، سیف‌الدین. (1392). دیوان، تصحیح و مقدمه ذبیح‌الله صفا، چاپ دوم، تهران: فردوس.
فرنبغ‌دادگی. (1385). بندهش، گزارنده مهرداد بهار چاپ سوم، تهران: توس.
فروغی بسطامی (1336). دیوان، با مقدمه و شرح حال کامل به قلم ادوارد براورن، رضاقلی خان هدایت، اسدالله میرزای قاجار، به کوشش حسین نخعی، تهران: امیرکبیر.
فریزر، جیمز جرج. (1386). شاخه زرین (پژوهشی در جادو ودین)، ترجمۀ کاظم فیروزمند، چاپ چهارم، تهران: آگاه.
فریومدی، ابن یمین (1363). دیوان، به تصحیح و اهتمام حسینعلی باستانی راد، چاپ دوم، تهران: کتابخانه سنایی.
قاآنی شیرازی (1336). دیوان، تصحیح و مقدمه به قلم محمدجعفر محجوب، تهران: امیرکبیر.
قزوینی، زکریا بن محمد بن محمود. (1373). آثار البلاد و اخبار ‌العباد، تصحیح و تکمیل میرهاشم محدث، چاپ اول، تهران: امیرکبیر.
قطران تبریزی (1402) دیوان، مقدمه، تصحیح و تعلیقات از محمود عابدی و مسعود جعفری، تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی با همکاری انتشارات سخن.
کتیرایی، محمود. (1348). از خشت تا خشت، تهران: انتشارات مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات اجتماعی.
کزّازی، جلال‌الدین. (1385). گزارش دشواری‌های دیوان خاقانی، چاپ اول و ویرایش دوم، تهران: مرکز
کزّازی، میرجلال‌الدین. (1398). پند و پیوند (گزارش زیباشناختی و باورشناختی بیست غزل حافظ)، چاپ اول، تهران: نشر گویا.
گرگانی، فخرالدین اسعد. (1392). ویس و رامین، با مقدمه و تصحیح و تحشیه محمد روشن، چاپ پنجم، تهذان: صدای معاصر.
گری، ویلیام جی. (1379). روانشناسی جادوگری، ترجمۀ رجبعلی حاسبی و علیرضا اقدمی باهر، چاپ اول، ناشر مترجمان.
گریمال، پی‌یر. (1401). اساطیر جهان لاروس، ترجمۀ مانی صالحی‌علامه، چاپ اول، تهران: نشر چرخ.
لغتنامه دهخدا.
مجد همگر، (1375). دیوان، به تحقیق و تصحیح احمد کرمی، چاپ اول، انتشارات ما.
مصاحب، غلامحسین. (1380). دایره المعارف فارسی، چاپ دوم، تهران: شرکت سهامی کتابهای جیبی (وابسته به انتشارات امیرکبیر).
معدن‌کن، معصومه. (1375). نگاهی به دنیای خاقانی، ج1، چاپ اول، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
معزی، ابوعبدالله. (1389). دیوان، تصحیح و تحشیۀ عباس اقبال آشتیانی، به اهتمام عبدالکریم جربزه‌دار، چاپ اول، تهران: اساطیر.
معین، محمد. (1326). مزدیسنا و تأثیر آن در ادبیات پارسی، تهران: دانشگاه تهران.
مقدسی، مطهر بن طاهر.(1390). آفرینش و تاریخ، مقدمه، ترجمه و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی، چاپ چهارم، تهران: آگه.
منشی، نصرالله .(1380). کلیله و دمنه، تصحیح و توضیح مجتبی مینوی، چاپ بیستم، تهران: امیرکبیر.
موس، مارسل. (1397). نظریه عمومی جادو، ترجمۀ حسین ترکمن‌نژاد، چاپ اول، تهران: نشر مرکز.
مولوی، جلال‌الدین. (1363). کلیات شمس، تصحیح بدیع‌الزمان فروزانفر، تهران: امیرکبیر.
مینوی خرد. (1379). ترجمۀ احمد تفضّلی به کوشش ژاله آموزگار، تهران: توس.
ناس، جان بایر (1392). تاریخ جامع ادیان، ترجمۀ علی اصغر حکمت، چاپ بیست و یکم، تهران: علمی و فرهنگی.
نظامی گنجه‌ای، حکیم نظام‌الدین الیاس. (1387). خمسۀ نظامی، چاپ دوم، تهران: هرمس.
نظیری نیشابوری، محمدحسین. (1340). دیوان، با مقابله و تصحیح و تنظیم و جمع و تدوین مظاهر مصفا، تهران: کتابخانه‌های امیرکبیر و زوار.
نورعلیشاه اصفهانی (1349). دیوان، به سعی جواد نوربخش، تهران: انتشارات خانقاه.
هلالی جغتایی (1368). دیوان، به تصحیح و مقابله و مقدمه و فهرست سعید نفیسی، تهران: سنایی.
همام‌ تبریزی (1394). دیوان، تصحیح دکتر رشید عیوضی، چاپ اول، تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
همایی، جلال‌الدین (1331) مقدمه و حواشی بر کنوزالمعزّمین ابن سینا، تهران.
وحید دستگردی، حسن.(1385). پاورقی تعلیقات بر خسرو و شیرین نظامی، چاپ ششم، تهران: قطره.
یواقیت‌العلوم و دراری‌النجوم. (1364). تصحیح محمدتقی دانش‌پژوه، چاپ دوم، تهران: اطلاعات.
Tylor. E.B. (1892) exhibition of charms and Amulets international folklore congress London.

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 19 خرداد 1404