-آنژل، پاسکال. (1386). «فلسفهی تحلیلی در فرانسه». ترجمهی منوچهر بدیعی. ارغنون شمارهی 7/8. تهران: فرهنگ و ارشاد اسلامی.صص397-403.
- ابراهیمی دینانی، غلامحسین.(1392). دفتر عقل و آیت عشق.ج اول.تهران: طرح نو.
-اسکارپیت، روبر. (1387). جامعهشناسی ادبیات. ترجمهی مرتضی کتبی. تهران: سمت.
-بابکمعین، مرتضی. (1389). زیباییشناسی نفی در آثار مالارمه. تهران: علم.
- باقری خلیلی، علی اکبر(1388)."مبانی عیش و خوش دلی در غزلیات حافظ".فصل نامهی پژوهشهای ادبی. سال6. شماره 24.صص9-34.
-بلخی، جلالالدین محمّد. (1369). مثنوی. تصحیح و تحلیل محمّد استعلامی. دفتر اوّل و پنجم. تهران: زوّار.
-بودون، ریمون و فرانسوا بوریکو. (1385). فرهنگ جامعهشناسی انتقادی. ترجمهی عبدالحسین نیکگهر. تهران: فرهنگ معاصر.
-بوردیو، پییر. (1390). تمایز، نقد اجتماعی قضاوتهای ذوقی. ترجمهی حسن چاوشیان. تهران: ثالث.
-بویل، ج.آ. (1380). تاریخ ایران کمبریج. ترجمهی حسن انوشه. ج 5. تهران: امیرکبیر.
-بهرامپور. شعبانعلی. (1379). «درآمدی بر تحلیل گفتمان، گفتمان و تحلیل گفتمانی». (مجموعهی مقولات). به اهتمام محمّدرضا تاجیک. تهران: فرهنگ گفتمان. صص 38-19.
-پوینده، محمّدجعفر. (1377). «درآمدی بر جامعهشناسی ادبیات» (مجموعهی مقالات). چاپ اوّل. تهران: نقشجهان.
-تنکابنی و بیداد. (1382). شناخت مفاهیمِ سازگار با توسعه در فرهنگ و ادب فارسی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
-تنهایی، حسین. (1393). نگاهی جامعهشناختی بر اشعار فروغ فرخزاد. تهران: بهمنبرنا.
-حدیدی، جواد. (1373). از سعدی تا آراگون. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
-حقشناس، محمّدعلی، حسین سامعی و نرگس انتخابی.(1386). فرهنگ معاصر هزاره انگلیسی-فارسی. تهران: فرهنگ معاصر.
-خیام، عمربنابراهیم. (1385). رباعیات. تصحیح و تحشیهی محمّدعلی فروغی و قاسم غنی. تهران: اساطیر.
-راشدمحصل، محمّدضا. (1385). «پیشگفتار، خیامشناخت» (مجموعه مقالات). دفتر نخست. چاپ اوّل. تابستان. دانشگاه فردوسی مشهد.
-رویانی، جواد. (1379). مقدّمهی مترجم، خروش خمها، نقدی بر رباعیات خیام. پاراماهان یوگاندا. تهران: روزگار.
-ریچاردز، آی.ا. (1375). اصول نقد ادبی. ترجمهی سعید حمیدیان. تهران: علمی و فرهنگی.
-سارتر، ژانپل. (1356). ادبیات چیست؟. ترجمهی ابوالحسن نجفی و مصطفی رحیمی. تهران: کتاب زمان.
-شفیعیکدکنی، محمّدرضا. (1366). صور خیال در شعر فارسی. تهران: آگاه.
-صفا، ذبیحالله. (1336). تاریخ علوم عقلی در تمدّن اسلامی. ج 1. تهران: دانشگاه تهران.
_______. (1368). تاریخ ادبیات ایران. ج 1. خلاصهی جلد اوّل و دوم. تهران: ققنوس.
-صرفی، محمدرضا.(1388)."بررسی کارکردهای نمادین زمان در شعر عرفانی با تکیه در دیوان حافظ. شماره25.صص93-113.
-غیاثی، محمّدتقی. (1382). نقد روانشناختی متن ادبی. تهران: نگاه.
- فروغی، محمدعلی و قاسم غنی.(1385). مقدمهی رباعیات عمر خیام. تهران: اساطیر.
-فولادوند، محمّدمهدی. (1378). خیامشناسی. تهران: مؤسسهی فرهنگی الستفردا.
-قنبری، محمّدرضا. (1385). عطار و خیام. در مجموعه مقالات خیامشناخت. گردآورنده محمّدرضا راشدمحصل. مشهد: دانشگاه فردوسی.صص53-66.
-گرمس، آلژیر داس ژولین. (1389). نقصانِ معنا. ترجمه و شرح حمیدرضا شعیری. تهران: علم.
-گلدمن، لوسین. (1377). درآمدی بر جامعهشناسی ادبیات. گزیده و ترجمهی محمّدجعفر پوینده. تهران: نقشجهان.
-________. (1382). نقد تکوینی. ترجمهی محمّدتقی غیاثی. تهران: نگاه.
-لوویت، کارل. (1389). از هگل تا نیچه. انقلاب در اندیشهی سدهی نوزدهم. ترجمهی حسن مرتضوی. مشهد: نیکا.
ماگفال، هالدین. (بیتا). سه یار دبستانی، خیام، نظامالملک، حسن صباح و پیدایش فرقهی اسماعیلیه. ترجمهی عبدالله وزیری و اسدالله طاهری. تهران:کتاب فروشی فروغی.
-مقدادی، بهرام. (1378). فرهنگ اصطلاحات نقد ادبی از افلاطون تا عصر حاضر. تهران: فکرروز.
- مکاریک،ایرنا ریما.(1388).دانشنامهی نظریههای ادبی معاصر. ترجمهی مهران مهاجر و محمد نبوی.تهران:آگه.
- مولوی، جلال الدین محمد.(1369).مثنوی. تصحیح و تحلیل و توضیح محمد استعلامی. دفتراول و پنجم.تهران: زوار.
-نصر، سیّدحسن. (1382). سه حکیم مسلمان. ترجمهی احمد آرام. تهران: علمی و فرهنگی.
-یکانی، علیاصغر. (1385). «نادرهی ایّام، حکیم عمرخیام و رباعیات او در خیامشناخت». (مجموعه مقالات). گردآورنده محمّدرضا راشدمحصل. مشهد: دانشگاه فردوسی.صص85-105.
-یوحنان، جاندی. (1385). گسترهی شعر پارسی در انگلستان و امریکا. ترجمه و تحقیق احمد تمیمداری. تهران: روزنه.