مسألۀ اضطراب مرگ در شعر و اندیشۀ حافظ

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

چکیده

انسان تنها موجود شعورمندی است که بر امر اعتباری زمان آگاهی دارد. در نتیجۀ درک زمان آدمی می­فهمد وجودش تحلیل خواهد رفت. مسألۀ درک «زمان» و «مرگ» یکی از جدّی­ترین مسائل بشر از عهد «گیلگمش» تا اکنون بوده است. مردم عادی، زمان و اضطراب مرگ را «احساس» می­کنند ولی فیلسوفان و شاعران می­کوشند آنها را در چارچوب­های استدلالی یا دریافت­های شاعرانه بازسازی زبانی کنند. حافظ با بیان شاعرانه ولی با رویکردی معرفت­اندیشانه با دو مقولۀ مذکور مقولۀ زمان درگیر می­شود. در نوشتار حاضر، مسألۀ زمان و اضطرابِ مرگ را در منظومۀ فکری حافظ کاویده­ایم. حافظ، به عنوان شاعری حکیم تناهی و مرگ را نه در زمانی دیر و دور، بلکه در ذات هستی و وجود آدمی می­یابد و دلهرۀ مرگ را اضطرابی مهیب و نابودگر می­داند و بعد از این درک، برای کاستن از رنجِ ویرانگرِ مرگ راهکاری عرضه می­کند. از دیدگاه حافظ، اگرچه آدمی در پرتگاه فنا ایستاده و « فرصت»ش در این عالم چندان نیست، امّا با کیفیّت بخشیدن به زندگی، می­تواند زمانِ محدود را زیستنی کند و تنها راه کیفی­کردن آن، لذّت­بردن، شاد بودن علی­رغم وجود مرگ است و با این حکمت متعالیه حافظ می­خواهد «آرامش» را در زندگی آکنده از «رنج» به آدمی تقدیم کند. 
 
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The issue of death anxiety in Hafez's poetry and thought

نویسنده [English]

  • Ghodratalah Taheri
Associate Professor in department of Persian Language and Literature, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran,
چکیده [English]

Abstract
Human is the only being that understands time and  knows that the passage of time destroys his existence. Therefore, the issue of understanding "time" has been one of the most serious human problems. Ordinary people "feel" its anxiety, and philosophers and poets try to express it with reasoning and artistic tools. Hafez deals with the issue of time and its effects with an epistemological approach and expresses his thoughts in Divan. In this article, we have analyzed the issue of time, its perception and the anxiety of death in Hafez's thought system. He engages  with time  and finds death not in a long and distant time, but in the essence of human existence and considers the apprehension of death as a terrible and destructive anxiety and after this understanding, he offers a solution to human to reduce the devastating suffer of death. In Hafez's point of view, although human is standing on the edge of the annihilation and his "opportunity" is not much, but by giving quality to this limited life, he can make it voluminous, deep and livable. The only way to make quality time is to be happy despite the reality of death. With this sublime wisdom.
Keywords: time issue, death anxiety, Hafez's poetry and thought, quality of time, pleasure and happiness
Introduction
Only an intelligent man can be aware of the unreal time and understand his existence in the constantly changing time. The terrible result of  this understanding is that the passage of time destroys his existence and takes everything from him. For a man, being in the context of time is like leaving for the land of nothingness. Therefore, the problem of understanding "time" has been one of the oldest and most serious human problems since the era of "Gilgamesh" until now. Understanding time and its effects on our body is what we call "death awareness". We cannot close our eyes and minds to "time" and "death", even if they cause more suffering. Thinking about time, its transience and the certainty of death exists in the open and hidden layers of our minds, whether we are children or young, adults or old. We are in time and it rules our minds. Time takes us with itself without realizing that we are captive by it.
for ordinary people to be in time and then to the last stage of time appears in an anxiety of death or on the contrary, it connects others to the life. Death anxiety means the fear of losing oneself and becoming mortal. Ordinary people only "feel" time and its anxiety, but for intellectuals, whether they are philosophers or poets, time and death have a different meaning. For them, these two are mysterious object. Understanding of  the nature of time and death is one problem, and more importantly, how to cope with them and plan after knowing them has been one of the intellectual pursuits of old and new thinkers. In addition to feeling the passage of time and the certainty of death, they have tried to reconstruct them linguistically in proof and argumentative frameworks or wise poetic perceptions.
Materials & Methods
In this article, we have analyzed Hafez's wise-poetic reflections on "time" and "death" to see how involved his mind and how this introspective conflict crystallized in his wise poetry. We have examined this issue with an analytical method that in some cases also overlaps with hermeneutics.
Discussion & Result
It seems that although Hafez is a poet and measures all the dimensions of the universe and human spheres with imagination and in a poetic language, but when he thinks thoughtfully about the essence of existence and man, he is placed next to the greatest philosophers of the world. Hafez's continuous mental conflict with time and death finally leads to the proposal of a plan that a person should gain his mental, psychological and spiritual peace while understanding the reality of the shortness and passage of time and the undoubted reality of death. He proposes a practical method to achieve this ultimate goal; Of course, this suggestion is a simple but difficult method. He says, remove the causes of sadness as much as you can and provide yourself with the means of happiness as much as you can. With this method, the limited quantity of human life becomes quality, and the quality result of living is to be safe from the anxiety of death and nothingness. Hafez, after thinking about the essence of existence and time, finds them perishable, transitory and limited, and considers death to be a reality at the end of a person's limited life, he succeeds in a liberating theory against existence, time and death. His theory is as follows: Now that the world and time are passing and our duration in existence is limited, we must give quality to life. The quality of life is achieved  by living humanly, being yourself, influencing others and leaving traces of yourself in the world.
Conclusion
The practical solution proposed by him is that by attracting happiness, pleasure and peace and repelling any kind of suffering and sadness and even by joking with the world and death, one should drive away anxiety, and in this way, one can achieve that quality and become an exalted and superior human being. Hafez, after proposing a his theory and a practical solution, acts on this basis and realizes his exalted self by creating lasting poems that have an impact on countless people in his era and subsequent historical periods and in the poetic world as well, he creates a superhuman called "Rend" who is a symbol of an evolved human, in Hafiz's intellectual system, Rend is someone who has benefited from this world and the next world, has reached peace and is aware of the hidden secrets of the world.

کلیدواژه‌ها [English]

  • time issue
  • death anxiety
  • Hafez's poetry and thought
  • quality of time
  • pleasure and happiness
ابراهیم­زاد، حسن و حسین قلی­زاده (1399)«زمان فلسفی در شعر حافظ»، دوفصلنامۀ علمی تخصّصی زبان و ادبیات فارسی شفای دل، سال سوم، شمارۀ ششم، پاییز و زمستان، صص1-26
اسپینوزا، باروخ (1376) اخلاق؛ ترجمۀ محسن جهانگیری، ویراستۀ اسماعیل سعادت، چاپ دوّم، مرکز نشر دانشگاهی: تهران
استعلامی، محمّد (1383) درس حافظ؛ نقد و شرح غزل­های خواجه محمّدحافظ شیرازی، چاپ دوّم، انتشارات سخن: تهران
اونامونو، میگل دی (1388)درد جاودانگی، ترجمۀ بهاءالدّین خرّمشاهی، چاپ هشتم، انتشارات ناهید: تهران
براتی، محمود (1394) «وقت حافظ»، ر. ک. پژوهش­های ادب عرفانی (گوهر گویا)، سال نهم، شمارۀ اول، پیاپی28 ، بهار و تابستان، صص 99-128
تولستوی، لئون (1385) مرگ ایوان ایلیچ، ترجمۀ صالح حسینی، چاپ اوّل، نیلوفر: تهران
چایدستر، دیوید (1380)شور جاودانگی، ترجمۀ غلامحسین توکّلی، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب: قم
حافظ، خواجه محمّدشمس­الدّین (بی­تا) دیوان اشعار، تصحیح محمّد قزوینی و قاسم غنی، انتشارات زوّار: تهران
حمیدیان، سعید (1389) شرح شوق؛ شرح و تحلیل اشعار حافظ، چاپ اوّل، نشر قطره: تهران
خرّمشاهی، بهاءالدّین (1383) حافظ­نامه؛ شرح الفاظ، اعلام، مفاهیم کلیدی و ابیات دشوار حافظ،  بخش دوّم، چاپ چهاردهم، انتشارات علمی و فرهنگی: تهران
دوباتن، آلن (1397) اضطراب موقعیّت، ترجمۀ سیّد حسن رضوی، چاپ دوّم، نشر میلکان: تهران
زرّین­کوب، عبدالحسین (1374) از کوچۀ رندان؛ دربارۀ زندگی و اندیشۀ حافظ، چاپ نهم، انتشارات سخن: تهران
سلاجقه، پروین (1387) «پدیدارشناسی زمان در شعر حافظ با نظر به آرا قدّیس آوگوستینوس دربارۀ زمان»، فصلنامۀ فرهنگستان، سال دهم، شماره 2، (پیاپی 38)، صص94- 105
سیاهکوهیان، هاتف (1396) « زمان فراتاریخی در تجربة عرفانی حافظ»، فصلنامة ادبیات عرفانی و اسطوره­شناختی، س13، ش48، صص 107-127
فروید، زیگموند(1361) تعبیر خواب و بیماری­های روانی، ترجمۀ ایرج پورباقر، چاپ چهارم، انتشارات آسیا: تهران
کاپلستون، فردریک چارلز (1393) تاریخ فلسفه، یونان و روم، جلد یکم، ترجمۀ جلال­الدّین مجتبوی، چاپ دهم، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی: تهران
کامو، آلبر (1382) افسانۀ سیزیف، ترجمۀ علی صدوقی، محمّدعلی سپانلو، اکبر افسری، چاپ اوّل، نشر دنیای نو: تهران
کی­یرکگور، سورن(1385) ترس و لرز، ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان، چاپ پنجم، نشر نی: تهران
گیلگمش؛ کهن­ترین حماسۀ بشری، (1383) ترجمۀ داود منشی­زاده، چاپ اوّل، نشر اختران: تهران
محمّدی آسیابادی، علی (1388)«زمان در شعر حافظ»پژوهش­های زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، دورۀ جدید، شماره 3، مهر ، صص103-123
محمّدیان، عبّاس و همکاران (1396) «بررسی کهن الگویی زمان در شعر حافظ»، فنون ادبی، سال نهم، شماره 3 )پیاپی20) پاییز، صص43- 60
مرتضوی، منوچهر (1370) مکتب حافظ، یا مقدّمه بر حافظ­شناسی، چاپ سوّم، انتشارات ستوده: تبریز
مولوی، جلال­الدّین محمّد (1336) مثنوی معنوی، امیرکبیر: تهران
نیچه، فریدریش (1387) چنین گفت نیچه، ترجمه داریوش آشوری، چاپ بیست و هشتم، مؤسّسۀ انتشاراتی آگاه: تهران
هایدگر، مارتین (1393) هستی و زمان، ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان، چاپ چهارم، نشر نی: تهران
هزارۀ فردوسی (1389) مجموعه مقالات، به اهتمام محمّدامین ریاحی، زیر نظر و اشراف مهدی محقّق، چاپ اوّل، مؤسّسۀ مطالعات اسلامی دانشگاه تهران – دانشگاه مک­گیل: تهران
یالوم، اروین (1388) خیره به خورشید(غلبه بر هراس از مرگ)، ترجمۀ مهدی غبرایی، چاپ اوّل، نیکونشر: مشهد
یالوم، اروین (1389) روان­درمانی اگزیستانسیال (وجودی) ترجمۀ سپیده حبیب، نشر نی: تهران