ساخت فیلمهای سینمایی بر اساس متون ادبیات کلاسیک فارسی با مضامین بهروز و اجتماعی از مسائل مهمی است که از یک سو زمینهی معرفی آثار ادبی را فراهم کرده و از سوی دیگر به فیلمهای سینمایی عمق و بعدی جدی میبخشد. با این هدف، در این مقاله تلاش شده با در نظر گرفتن نیاز سینمای امروز ایران به ایدههای مناسب و توجه به اقتباس از متون ادبیات کلاسیک، با رویکردی ژانری، تعامل میان ادبیات کلاسیک فارسی و سینمای ملی تحلیل گردد. با این رویکرد سندبادنامهی ظهیری سمرقندی به عنوان یکی از آثار برگزیدهی ادبیات کلاسیک فارسی، با داشتن زمینههای مناسب برای اقتباس بررسی گردید. بر این اساس به روش توصیفی- تحلیلی عناصری از روایت شامل زمینهی داستانی، درونمایه، شخصیتهای نمایشی و تعلیق و کشمکش که از عناصر مطلوب برای اقتباس هستند در متن بررسی و مشخص شد کنشمحور بودن چنین متنهایی میتواند به عنوان نقطهی اتّکا در امروزی کردن اقتباسهای سینمایی، مورد توجه فیلمسازان سینمای اجتماعی قرار گیرد.
مستوفی، حمدالله. (1362) تاریخ گزیده، چاپ دوم، تهران: امیرکبیر.
مسعودی، علی بن حسین. (1365) مروج الذهب، ترجمه ابوالقاسم پاینده، چاپ سوم، تهران: علمی و فرهنگی.
مشهدی، محمد امیر و واثق عباسی، عبدالله و عارفی، اکرم. (1393) رویکرد تحلیلی به عناصر داستانی سندبادنامه، مجله متنشناسی ادب فارسی دانشگاه اصفهان، سال پنجاهم، بهار، صص 76-61.
مککی، رابرت. (1387). داستان، ساختار، سبک و اصول فیلم نامه نویسی. ترجمه محمد گذر آبادی. چاپ سوم، تهران: هرمس.
پورشبانان, علیرضا. (1395). اقتباس سینمایی از آثار غنایی ادبیات کلاسیک فارسی با تأکید بر وجوه نمایشی سندبادنامه ظهیری سمرقندی. کهننامه ادب پارسی, 7(4), 1-21.
MLA
علیرضا پورشبانان. "اقتباس سینمایی از آثار غنایی ادبیات کلاسیک فارسی با تأکید بر وجوه نمایشی سندبادنامه ظهیری سمرقندی", کهننامه ادب پارسی, 7, 4, 1395, 1-21.
HARVARD
پورشبانان, علیرضا. (1395). 'اقتباس سینمایی از آثار غنایی ادبیات کلاسیک فارسی با تأکید بر وجوه نمایشی سندبادنامه ظهیری سمرقندی', کهننامه ادب پارسی, 7(4), pp. 1-21.
VANCOUVER
پورشبانان, علیرضا. اقتباس سینمایی از آثار غنایی ادبیات کلاسیک فارسی با تأکید بر وجوه نمایشی سندبادنامه ظهیری سمرقندی. کهننامه ادب پارسی, 1395; 7(4): 1-21.