- احمدی، بابک(1380)، ساختار و ﺗﺄویل متن، چاپ سیزدهم، تهران: مرکز.
- ایمانیان، حسین(1394)، «طعنه رندانه به حافظ شهر؛ بررسی ایهام در تخلص شعری حافظ شیراز»، مجله مطالعات و تحقیقات ادبی، شماره 18، صص7-25.
- پشتدار، علیمحمد(1389)، «چشمانداز آزادگی و ادب اعتراض در شعر فارسی»، دوفصلنامهی علوم ادبی، دوره سوم، شماره 5، صص157-180.
- پورنامداریان، تقی(1380)، در سایهی آفتاب، تهران: سخن.
- تادیه، ژان ایو(1378)، نقد ادبی در قرن بیستم، ترجمهی شیرین نونهالی، تهران: نیلوفر.
- ترکاشوند، مریم و ایرانی، محمد(1394)، «تحلیل نحوی- معنایی «منادا» در مخالف خوانیهای حافظ»، کهننامه ادب پارسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال ششم، شماره 4، صص71-91.
- حافظ شیرازی، شمسالدین محمد(1387)، دیوان، تصحیح علامه قزوینی و قاسم غنی به اهتمام عبدالکریم جربزهدار، چاپ هفتم، تهران: اساطیر.
- خرازی، سید کمال(1385)، «مکتب تربیتی حافظ»، مجله روانشناسی و علوم تربیتی، سال سیوششم، شماره 3و4، صص129-140.
- خرمشاهی، بهاءالدین(1373)، حافظنامه، ویراست دوم، تهران: علمی و فرهنگی.
- خرمشاهی، بهاءالدین(1361)،ذهن و زبان حافظ، تهران: نشر نو.
- دهخدا، علیاکبر(1377)، لغتنامه، تهران: ﻣﺆسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
- دیچز، دیوید(1379)، شیوههای نقد ادبی، ترجمهی غلامحسین یوسفی، تهران: علمی.
- دینانی، مجتبی(1369)، دانشنامه معاصر قرآن کریم، مهر2، لندن: آکادمی مطالعات ایرانی.
- ریچاردز، آی.ا (1375)، اصول نقد ادبی، ترجمهی سعید حمیدیان، تهران: علمی فرهنگی.
- زرینکوب، عبدالحسین(1369)، از کوچه رندان، تهران: امیرکبیر.
- شمیسا، سیروس(1383)، بیان و معانی، چاپ هشتم، تهران: فردوس.
- صفوی، کوروش(1380)، گفتارهایی در زبانشناسی، تهران: هرمس.
- طاهری، حمید(1386)، «ﺳﺆال و اغراض ثانوی آن در غزلیّات حافظ»، فصلنامهی علوم انسانی دانشگاه الزهرا(س)، سال هفدهم و هجدهم، شماره68-69، صص88-118.
- طهماسبی، فرهاد(1391)، «جامعهشناسی غزل حافظ با تکیه بر شیوه تحلیل گفتمان انتقادی»، فصلنامه تخصصی دهخدا، دوره چهارم، شماره13، صص9-41.
- علیمددی، منا(1395)، «از مخاطب خاص تا عام» (نگاهی جامعهشناسانه به تحول طیف مخاطبان ادبیات تعلیمی فارسی با تکیه بر مرصادالعباد و کتاب احمد)، ادبیات پارسی معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال ششم، شمارهی اول، صص 51-79.
- غلامحسینزاده، غریبرضا(1386)، «حافظ و منطق مکالمه رویکرد «باختینی» به اشعار حافظ شیرازی»، پژوهش زبانهای خارجی، شماره39، صص95-110.
- فتوحی، محمود و وفایی، افشین (1388)، «مخاطبشناسی حافظ در سدههای هشتم و نهم هجری بر اساس رویکرد تاریخ ادبیهرمنوتیک»، نقد ادبی، سال دوم، شماره 6، صص71- 126.
- فرشیدورد، خسرو(1375)،نقشآفرینیهای حافظ،تهران: صفیعلیشاه.
- قیصری، ابراهیم(1390)، «غزل-ساقینامه، از هنرهای حافظ»، سالنامه حافظپژوهی، دفتر چهاردهم، صص153-161.
- کمالی، محمود(1393)، «نگاهی به ساقینامه،خمریات و دیتی رمب»، فصلنامه پژوهشهای ادبی و بلاغی، دورهدوم، شماره 2، صص30-41.
- محسنی، مرتضی(1392)، «تحلیل غزلیّات حافظ براساس نظریه زیبایی شناختی انتقادی مکتب فرانکفورت»، مجله جامعهشناسی هنر و ادبیات دانشگاه تهران، مقاله هشتم، دوره پنجم، شماره2، صص287-306.
- ملاح، حسینعلی(1351)، حافظ و موسیقی، تهران: وزارت فرهنگ و هنر.
- معیری، محمدعلی(1352)، حافظ را هم از حافظ بشناسیم، تهران: سخن.
- واعظ، بتول(1395)، «اسلوب خطاب و بیان در شعر حافظ»، فصلنامه علمی تخصصی زبان و ادبیات غنایی، سال ششم، شماره20، صص55-74.
- وحیدیانکامیار، تقی(1383)، زبان چگونه شعر می شود؟، مشهد: دانشگاه آزاد اسلامی و سخن گستر.