آشوری، داریوش(1379) عرفان و رندی در شعر حافظ، تهران: مرکز.
اسماعیل پور مطلق، ابوالقاسم (1396) اسطوره ی آفرینش در کیش مانی، تهران: نشر چشمه.
الیاده، میرچا (1395) آیینها و نمادهای تشرف: اسرار تولد و تولد دوباره، ترجمه محمد کاظم مهاجری، تهران: کتاب پارسه.
امیرشاه کرمی، سید نجم الدین و شهرزاد امیرشاه کرمی (1396) بررسی کهن الگویی سفر قهرمان در آثار مجید مجیدی بر اساس آرای جوزف کمبل و عرفان اسلامی با تمرکز بر آثار (بدوک، خدا میآید، پدر، بچه های آسمان، رنگ خدا، باران، بید مجنون و آواز گنجشکها، فصلنامه ادبیات نمایشی و هنرهای تجسمی، پیاپی ۶: ۱۶ -۲۹.
برتلس، یوگنیادواردویچ(1388) تصوف و ادبیات، ترجمه سیروسایزدی، تهران: موسسه انتشارات امیرکبیر.
پورعلی، منیژه و محمد طاهری و حمید آقاجانی (1397) کارکرد ماورایی اسطوره در بخش اساطیری شاهنامه، کهننامة ادب پارسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دوفصلنامة علمی پژوهشی، سال نهم، شمارة دوم، پاییز و زمستان 1397 ،1-22
چیتیک، ویلیام(1382) راه عرفانی عشق تعالیم مثنوی مولوی، شهابالدین عباسی، تهران: پیکان.
خاتمی کاشانی، زهرا (1397) معراج عرفانی در هشت کتاب سهراب سپهری بر اساس الگوی کمبل، عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)، تابستان، دوره 14، شماره 56 ; صص 89 - 116.
رحیمی زنگنه، ابراهیم، زندی طلب احسان (1398)تحلیل ساختاری کتاب سیرالعباد الی معاد بر اساس الگوی سفر نویسنده ووگلر، پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت، دوره 8 , شماره 1: 199 تا 216.
سجادی، سیدجعفر(1362) فرهنگ لغات و اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، تهران: کتابخانه طهوری.
سجادی، سید ضیاءالدین (1380) مقدمه ای بر مبانی عرفان و تصوف، تهران: انتشارات سمت.
سمیع زاده گزافرودی، رضا؛ خجسته، سجاد (1395) تحلیل ساختاری سفر قهرمان در حماسه و عرفان بر اساس نظریه جوزف کمبل، مطالعات زبان و ادبیات غنایی، سال ششم شماره 21: ۴۷ – ۵۶.
عطار نیشابوری، فریدالدین(1363) تذکرة اولیاء، تصحیح دکتر استعلامی، تهران: انتشارات زوار.
غنوی، امیر (1397) طرح اسفار اربعه از آغاز تا انجام، پژوهشنامه عرفان، دوره 9، شماره 19: 115-138.
غزالی، محمد بن محمد (1333) مکاتیب فارسی غزالی، بن ام فضائل الانام من رسائل حجة الاسلام، عباس اقبال، ج 1، تهران:.
غزالی، احمد بن محمد (1356) مکاتبات خواجه احمد غزالی با عین القضات همدانی، نصرالله پورجوادی، ج۱، تهران: خانقاه نعمت اللهی.
فرخی، محمود؛ ضیاخدادادیان، محبوبه(1398) سفر در سنت اول عرفانی با تکیه بر آرا و نظریههای عطار نیشابوری، دوره 13، شماره 2 - شماره پیاپی 41: 95-120.
قشیری، ابوالقاسم و عبدالکریم بن هوازن (1388) رسالة ابوالقاسم قشیریه، ابوعلی حسـن بن احمد عثمانی، تصحیحات و استدراکات: بدیعالزمان فروزانفر، تهران: علمی و فرهنگی.
کاشانی، عزالدین محمود (1387) مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه، مقدمه و تصحیح: محمد رضا برزگر خالقی و عفت کرباسی، تهران: زوار.
کاشفی، ملاحسین (1344) لب لباب مثنوی، تصحیح نصرالله تقوی و مقدمه سعید نفیسی، تهران: بنگاه مطبوعاتی افشاری.
کوپر، جین(1392) فرهنگ نمادهای آیینی، ترجمه رقیه بهزادی، تهران: انتشارات علمی.
کمبل، جوزف (1386) قهرمان هزارچهره، ترجمه شادی خسروپناه، مشهد: گل آفتاب.
لویمی، سهیلا (1397) تحلیل سفر عرفانی شهریار بر اساس نظریه جوزف کمبل، عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)، تابستان ، دوره 14، شماره 56 ; صص 117 - 38.
مستملی بخاری، اسماعیل بن محمد ( 1363) شرح التعرف لمذهب التصوف، تصحیح محمد روشن، تهران: اساطیر.
مولوی، جلال الدین محمد (1360) مثنوی معنوی، تصحیح رینولد ا نیکلسون، نصرالله پورجوادی، تهران: امیرکبیر.
نجم الدین کبری، احمد بن عمر (1364) رسالة الی الهائم الخائف من لومة اللائم، ج۱، توفیق سبحانی، تهران: کیهان.
نجم الدین کبری، احمد ابن عمر (1363) اصول العشره، ترجمه عبدالغفور لاری، به اهتمام نجیب مایل هروی، تهران: مولی.
وامقی، ایرج (1378) نوشتههای مانی و مانویان، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی.
یونگ، کارل گوستاو( 1387) انسان و سمبولهایش. ترجمۀ محمود سلطانیه. تهران: جام.
یونگ، کارل گوستاو( 1368) چهار صورت مثالی. ترجمۀ پروین فرامرزی. مشهد: آستان قدس رضوی.
یونگ، کارل گوستاو(1373) کیمیاگری و روانشناسی. ترجمه پروین فرامرزی، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
Abelson, J. (2001) Jewish Mysticism: An Introduction to the Kabbalah. USA: Courier Corporation.
Jackson, A. V. Williams (1924) Researches in Manichaeism, New York: Columbia University Press.
Mackenzie, D. N, “Mani’s Šābuhragān” [I], from Bulletin of the School of Oriental and African Studies, 42, 1979 (pp. 500-534).
Pognon, H. (1898) Inscriptions mandaites des coupes de Khouabir, Paris: Imprimerie nationale.
Polotsky, H. J. Böhlig, A. (1940) Kephalaia, 1. Hälfte, Stuttgart: W. Kohlhammer.
Stausberg, M, the Significance of the Kusti. A History of its Zoroastrian Interpretations”. In: East and West, 54, 2004. (pp. 9-29)
Šahrestānī (1984) Muslim sects and divisions: the section on Muslim sects in Kitāb al-milal wa 'l-niḥal, London; Boston: Kegan Paul International.
Sundermann, W. Cosmogony and Cosmology, in Encyclopedia Iranica. (1998), Vol. VII.
Vogler, Christopher. (2007) the Writer's Journey: Mythic Structure for Writers.3rd ed. Los Angles: Michael Wiese Productions.